TEHRAN: Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memutuskan bahawa rampasan aset Iran oleh Amerika Syarikat (AS) adalah salah dan mengarahkan Washington membayar pampasan kepada Tehran yang jumlahnya akan ditentukan kemudian, lapor IRNA.

Dalam kenyataan pada petang Khamis, Kementerian Luar Iran menyambut baik keputusan itu.

"Republik Islam Iran percaya bahawa keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa itu menunjukkan hujah dan kebenaran jitu tuntutan Iran.

"Dalam keputusan penting ini, ICJ telah menolak semua pembelaan salah yang dikemukakan oleh AS dan menegaskan bahawa ia melanggar kewajipannya, sebaliknya telah mengiktiraf Iran sebagai pihak yang sah.

"Perintah mewajibkan Amerika Syarikat supaya membayar pampasan atas kerugian yang dialami Iran juga penting mengenai kesahihan tuntutan Republik Islam Iran," menurut kenyataan kementerian luar.

Iran menganggap tuntutan hak negara Iran sebagai satu tugas hakikinya dan akan menggunakan semua cara dan kaedah diplomatik, undang-undang dan kehakiman untuk menjamin hak rakyat dan kepentingan Iran.

Menurut mahkamah tindakan Washington membekukan dana milik beberapa individu dan syarikat Iran, termasuk AS$1.75 bilion dari Bank Pusat Iran (CBI) sebagai "sangat tidak munasabah."

Bagaimanapun, menurut ICJ mahkamah itu tidak mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan pembekuan aset dari CBI.

-- BERNAMA