NEW JERSEY : Seorang imam, Hassan Sharif yang ditembak pada Rabu di luar sebuah masjid di Newark, New Jersey, Amerika Syarikat (AS) telah meninggal dunia, kata sumber penguatkuasa undang-undang.

Menurut laporan CNN, imam Hassan menghembuskan nafas terakhir sekitar pukul 2.20 petang semalam, kata sumber itu.

Hassan berkhidmat sebagai pegawai keselamatan pengangkutan (TSO) di Lapangan Terbang Antarabangsa Newark Liberty sejak 2006, kata kenyataan Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan.

"Kami sangat sedih mengetahui pemergiannya dan mengucapkan takziah kepada keluarga, rakan dan rakan sekerjanya," kata TSO.

Imam Hassan ditembak dalam insiden yang berlaku di luar Masjid Muhammad-Newark sekitar pukul 6 pagi Rabu, kata pejabat Keselamatan Awam Newark.

Susulan tembakan itu, beliau kemudian dikejarkan ke hospital tempatan dalam keadaan kritikal, kata polis.

"Doa saya bersama Imam Hassan Sharif," kata Gabenor Phil Murphy dalam satu kenyataan sebelum ini.

“Pada ketika ini, kami tidak mempunyai sebarang maklumat mengenai pelaku atau motif di sebalik kejadian ini, tetapi saya tahu penguatkuasaan undang-undang akan memberikan maklumat terkini mengikut kesesuaian.

“Ketika masyarakat Islam bimbang dengan peningkatan insiden berat sebelah dan jenayah, saya ingin memberi jaminan kepada masyarakat Islam dan semua agama bahawa kita akan melakukan segala-galanya untuk memastikan semua penduduk selamat, terutama di dalam atau berhampiran kita atau rumah ibadat.”

Walaupun motif penembakan itu masih tidak jelas, ia berlaku di tengah-tengah peningkatan laporan ancaman, keganasan dan ucapan kebencian terhadap orang Islam dan Yahudi Amerika sejak permulaan perang Israel-Hamas pada Oktober.

“Pada masa insiden berat sebelah terhadap anggota masyarakat Islam semakin meningkat, kita tahu bahawa tindakan keganasan senjata api ini akan meningkatkan ketakutan dan kebimbangan di negeri kita,” kata Peguam Negara Matthew Platkin dalam satu kenyataan.

“Siasatan ini sedang berjalan, tetapi pada masa ini kami tidak mempunyai sebarang maklumat yang menunjukkan jenayah itu bermotifkan berat sebelah.”

Dalam perkembangan sama, Majlis Hubungan Amerika-Islam cawangan New Jersey menggesa sesiapa sahaja yang mempunyai maklumat mengenai jenayah tembakan itu untuk menghubungi polis.

“Seperti biasa dan tanpa mengira insiden khusus ini, kami menasihatkan semua masjid untuk membuka pintu mereka tetapi berhati-hati terutamanya memandangkan peningkatan ketaksuban anti-Islam baru-baru ini,” kata kumpulan itu lagi. - CNN