LONDON: Perlombongan berskala indusri bagi mendapatkan arang batu, emas dan bijih besi menjadi punca utama kepupusan hutan tropika.

Reuters melaporkan, dalam satu kajian tentang impak perlombongan industri terhadap kehilangan hutan tropika, sekumpulan saintis antarabangsa mendapati bahawa empat negara ini perlu dipertanggungjawab - Brazil, Indonesia, Ghana dan Suriname.

Kajian yang diterbitkan dalam jurnal Proceedings of the National Academy of Sciences pada Isnin (12 September) itu menunjukkan gabungan keempat-empat negara itu menyebabkan sekitar 80 peratus hutan tropika dunia terkorban akibat operasi perlombongan skala besar dari tahun 2000 hingga 2019.

Ketika sekurang-kurangnya 70 peratus penerokaan hutan dilakukan untuk tujuan agrikultur, saintis melihat perlombongan industri menjadi kebimbangan besar hari ini, memandangkan permintaan global yang terus meningkat terhadap mineral.

Ironinya, mineral-mineral itu diperlukan untuk kegunaan teknologi 'tenaga bersih’ bagi tujuan menghadapi perubahan iklim.

"Transisi tenaga itu memerlukan jumlah mineral yang banyak – tembaga, lithium, kobalt – bagi kegunaan teknologi nyahkarbon.

“Kita memerlukan lebih banyak perancangan dari pihak kerajaan dan syarikat-syarikat untuk mengurangkan kesan perlombongan ke atas masalah kepupusan hutan,” kata penyelidik bersama kajian, Anthony Bebbington, seorang ahli kaji geologi di  Clark University, Massachusetts.

Ketika ini, lombong-lombong di seluruh dunia mengekstrak lebih dari dua kali ganda jumlah bahan mentah berbanding tahun 2000, menurut kajian itu.

Kajian berkenaan melibatkan penelitian menggunakan imejan satelit global dan penjejakan data hutan yang diteroka selama dua dekad. Ia bagaimanapun tidak mengambil kira impak dari perlombongan skala kecil, yang sebenarnya juga menyumbang kepada masalah pencemaran.



Namun, bagi tapak perlombongan industri, empat negara mendominasi. Kehilangan terbesar adalah di Indonesia, apabila perlombongan arang batu di Borneo semakin meluas untuk memenuhi permintaan China dan India.

Ghana dan Suriname juga menunjukkan kadar kehilangan hutan berkaitan lombong-lombong emas dan bauksit yang membekal bahan untuk penghasilan aluminium dan produk lain. Di Brazil, perlombongan emas dan bijih besi menjadi puncanya.

Operasi perlombongan sering kali meratakan kawasan hutan untuk peluasan tapak ekstraksi seterusnya ruang penyimpanan, selain tapak untuk membina laluan akses serta petempatan para pelombong.

Aktiviti pembinaan jalan dan pembangunan lazimnya tidak termasuk dalam penilaian impak persekitaran, yang dilakukan sebelum sesebuah lombong diluluskan, kata jurutera alam sekitar, Juliana Siqueira-Gay dari Institut Escolhas di Brazil.