VIENNA: Pihak berkuasa di Iran telah melucutkan pentauliahan pakar yang memeriksa senjata nuklear negara itu, kata Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) pada Sabtu, lapor Agensi Berita dpa.

Ketua IAEA Rafael Grossi menyelar langkah itu dan menyifatkannya sebagai "tidak seimbang dan tidak pernah berlaku sebelum ini."

"Ini menjejaskan perancangan dan pengendalian biasa aktiviti pengesahan agensi itu di Iran dan secara terbuka bercanggah dengan kerjasama yang sepatutnya wujud antara agensi dan Iran," katanya dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, akreditasi seorang pemeriksa telah pun ditarik balik.

Walaupun langkah itu dibenarkan secara rasmi, namun Grossi mengkritik Iran kerana menghalang IAEA untuk menjalankan pemeriksaannya dengan berkesan di Iran.

"Dengan keputusan hari ini, Iran telah mengeluarkan kira-kira satu pertiga daripada kumpulan pemeriksa teras yang paling berpengalaman yang ditetapkan oleh agensi untuk Iran," kata Grossi.

Bagaimanapun, beliau tidak menjelaskan berapa jumlah pemeriksa yang kini berada di negara itu.

"Keputusan Iran itu amat dikesali ini dan satu lagi langkah ke arah yang salah...menjejaskan hubungan yang sudah sedia tegang antara IAEA dan Iran," tambah Grossi.

Beliau menyeru negara itu untuk menimbang semula keputusannya.

Pada 2015, Teheran menandatangani perjanjian nuklear untuk menyekat pengayaan uranium secara drastik dan membenarkan pemeriksaan IAEA.

Langkah itu bertujuan untuk menyekat senjata nuklear di negara itu.

Selepas Amerika Syarikat menarik diri daripada perjanjian itu pada 2018 di bawah presiden ketika itu Donald Trump, Tehran mula memperkaya uranium kepada ketulenan hampir gred senjata dan menyekat pemeriksaan IAEA.

-- BERNAMA