JAMBATAN tali atau rope bridge dapat membantu menyelamatkan ungka Hainan, spesies mawas paling jarang ditemui di dunia.

Ungka Hainan, atau nama saintifiknya Nomascus hainanus, hanya ditemui di Hainan, China, merupakan spesies mawas paling terancam, dengan populasi yang tinggal hanya 30 ekor.

Berukuran kurang daripada dua kaki tinggi, ungka Hainan mempunyai badan yang kurus, dengan lengan dan kaki yang panjang. Ungka jantan dewasa mempunyai bulu hitam, manakala betina dewasa berwarna kuning keemasan.

Ungka Hainan bergerak dari pokok ke pokok. Hal ini membataskan sumber makanan dan pembiakan serta meningkatkan risiko mereka menjadi mangsa helang, dan pemburu haram.

Ia menjalani kehidupan arboreal (dari pokok ke pokok) dan penyelidik ada menyatakan bahawa haiwan itu tidak pernah dilihat berada di tanah. Itu sekali gus bermaksud ia memerlukan bantuan untuk bergerak.

Jambatan tali itu dibuat pada tahun 2015 menggunakan jenis tali yang sering digunakan pendaki ketika mendaki gunung.

Dalam tempoh beberapa tahun ini, lebih 200 visual ungka Hainan ini menggunakan jambatan tersebut berjaya dirakam penyelidik untuk tujuan kajian.

Ungka Hainan adalah spesies mawas paling jarang ditemui. - Foto/Bernama

"Jambatan ini membolehkan mereka bergerak di antara dua kawasan habitat yang dipisahkan oleh jurang sepanjang 50 kaki (15 meter) yang terbentuk akibat tanah runtuh.

"Ini sekali gus membuktikan bahawa jambatan tali dapat membantu usaha pemuliharaan," kata Dr Bosco Chan, seorang pakar biologi Hong Kong.

Sebelum ini, pendekatan yang sama digunakan untuk menghubungkan kawasan hutan terpencil dan memperluas habitat kera yang terancam.

Projek ini diharap dapat membantu menyelamatkan haiwan lain juga yang berisiko menghadapi kepupusan akibat perubahan iklim, penebangan hutan dan pertanian intensif.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu!