KEMENTERIAN Luar dan Ekspatriat Jordan pada Isnin membantah keputusan Kosovo dan Serbia untuk memindahkan kedutaan ke Baitulmaqdis.

Sambil menyifatkan ia sebagai "pelanggaran yang jelas" terhadap undang-undang antarabangsa, jurucakap kementerian Daifallah Fayez berkata, keputusan itu jelas mencabuli resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Resolusi itu jelas menyatakan, Baitulmaqdis Timur adalah wilayah yang diduduki dengan menyaksikan undang-undang antarabangsa diguna pakai, katanya di Amman, menurut laporan Bernama hari ini.

Pada masa sama, Fayez dipetik memuji kedudukan Kesatuan Eropah (EU) yang jelas membantah memindahkan kedutaan dan misi diplomatik ke Baitulmaqdis.

Jumaat lalu, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu berkata, Israel dan Kosovo telah bersetuju untuk menjalin hubungan diplomatik dan Kosovo, bersama Serbia, akan membuka kedutaan di Baitulmaqdis.

Kenyataan itu menyusul pengumuman sama dibuat Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump di Washington, yang terdahulu telah mengadakan pertemuan dengan pemimpin Serbia dan Kosovo.

Menurut Netanyahu, Kosovo akan jadi negara Muslim majoriti pertama membuka kedutaan di Baitulmaqdis.

Setakat ini, dua negara telah berbuat demikian, iaitu AS dan Guatemala, tindakan yang menerima tentangan rakyat Palestin.