MOSCOW: Kanada akan menghantar lebih 800 dron SkyRanger R70 pelbagai guna bernilai lebih AS$95 juta ke Ukraine, lapor Sputnik memetik kerajaan Kanada pada Isnin.

"Hari ini, Menteri Pertahanan, Bill Blair mengumumkan bahawa Kanada akan menderma lebih 800 SkyRanger R70 Multi-mission Unmanned Aerial Systems kepada Ukraine.

"Dron ini bernilai lebih AS$95 juta, akan membantu Ukraine semasa ia berjuang mempertahankan diri daripada pencerobohan besar-besaran," menurut kerajaan Kanada dalam satu kenyataan.

Sejak permulaan operasi ketenteraan khas Rusia di Ukraine pada Februari 2022, Kanada memperuntukkan lebih AS$9.7 bilion bantuan kepada Ukraine, termasuk AS$2.4 bilion bantuan ketenteraan, menurut kenyataan itu.

Negara-negara Barat telah memberikan bantuan ketenteraan dan kewangan kepada Kyiv sejak permulaan operasi ketenteraan Rusia di Ukraine.

Kremlin secara konsisten memberi amaran terhadap penghantaran senjata yang berterusan ke Kyiv sambil mengatakan ia akan membawa kepada peningkatan konflik.

Pada April 2022, Rusia menghantar nota diplomatik kepada semua negara NATO mengenai isu bekalan senjata ke Ukraine.

Menteri Luar Rusia Sergey Lavrov memberi amaran bahawa mana-mana kargo yang membawa muatan senjata untuk Ukraine akan menjadi sasaran serangan Rusia.

-- BERNAMA