SEORANG kanak-kanak lelaki dari Belgium, Laurent Simons yang memiliki tahap kecergasan minda (IQ) 145 bakal menyambung pelajarannya untuk menjadi doktor falsafah (PhD) di Amerika Syarikat (AS) selepas ibu bapanya membuat keputusan mengeluarkannya dari Universiti Belanda.

Ibu bapa kanak-kanak genius itu memberitahu CNN pada Selasa bahawa anak mereka akan menyambung pengajaran tahap PhD di sebuah kolej di AS yang masih belum dinamakan dan akan mengambil jurusan kejuruteraan elektrik.

Simons sebelum ini mendaftar di sebuah universiti teknikal Belanda, Eindhoven University of Technology (TUE), tetapi ditarik balik selepas pihak universiti menolak untuk membenarkan Simons tamat pengajian pada waktu yang sepatutnya.

BACA: Genius! Baru lapan tahun dah masuk universiti

Bapa Laurent, Alexander Simons menyifatkan penarikan diri anaknya dari universiti itu adalah sebagai tindak balas terhadap percubaan pihak TUE untuk menghalang anaknya mendaftar di universiti di AS secara serentak.

"Cara mereka (pihak universiti) melayan pelajarnya adalah tidak betul. Laurent bukan kepunyaan mereka," katanya kepada CNN.

Bagaimanapun, pihak university TUE juga mengeluarkan kenyataan kepada CNN bagi menjelaskan pertikaian di antara mereka dengan menyatakan kanak-kanak lelaki itu masih ditawarkan kursus pengajaran yang dipercepatkan dari tempoh sepatutnya.

"Kami tidak pernah menyekat para pelajar kami. Ia bukanlah suatu motivasi untuk menghalang seseorang," kata jurucakap TUE.

"Pensyarah yang ditugaskan menjaga kanak-kanak itu sangat gembira dapat bekerjasama dengannya, bukan hanya kerana bakatnya yang besar, tetapi juga kerana dia seorang kanak-kanak lelaki yang baik dan penuh dengan rasa ingin tahu,” tambahnya.