Pada 2005, saya pernah menulis tentang luka dalam yang dihiris semula apabila Mufti Al-Aqsa, Sheikh Ikarama Sabri mendedahkan bahawa masjid yang dimuliakan Allah S.W.T, Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis mengalami kesan retak yang serius akibat kegiatan mengorek lubang di bawahnya oleh kumpulan Yahudi.

Ketika itu, Ikarama dipetik sebagai berkata oleh televisyen Al-Jazeera, keretakan paling jelas kelihatan pada tembok penanda garisan sempadan kawasan Haram al-Sharif, iaitu meliputi banyak tempat di Masjid Al-Aqsa dan Bandar Lama yang melingkunginya sejak diceroboh rejim Zionis.

Banyak pemimpin negara Islam memberi reaksi segera kepada pendedahan Ikarama itu. Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Pengerusi Pertubuhan Kerjasama Negara Islam (OIC) ketika itu, sedih dengan perkembangan berkenaan dan pada masa sama berharap Israel lebih sensitif dalam menjaga hati umat Islam.

Pada Julai tahun ini, Sheikh Ikarama cedera ditembak Zionis Israel ketika sedang bersolat.

Luka umat Islam lebih-lebih lagi Palestin yang tidak pernah sembuh itu terus bertambah pedih dengan insiden itu.

“Yahudi dan Zionis dengan rakus enggan mempedulikan perasaan Palestin tetapi meneruskan kerja-kerja mengorek bawah tanah Masjid Al-Aqsa atas alasan kononnya mahu mencari bukti kewujudan Haykal iaitu kuil Yahudi zaman lampau.

Menyusuli tindakan itu, mereka menjadikan Imam Masjid Al-Aqsa sebagai sasaran,’’ kata rakan kuliah saya Hasan, seorang warga Palestin, ketika kami sama-sama bersembang mengenai nasib Palestin.

Selepas apa yang menimpa Sheikh Ikarama, umat Islam tidak boleh lagi bersembahyang di Masjid Al-Aqsa.

Itulah kenangan pahit yang menimpa umat Islam.

Kepahitan itu lebih parah apabila Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump pada Khamis waktu Malaysia mengiktiraf secara rasmi Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. Kenyataan kontroversi Trump mengenai Baitulmaqdis itu satu hal, tetapi hal yang lebih membimbangkan ialah nasib Masjid Al-Aqsa, letaknya di Baitulmaqdis.

BACA: Kesan iktiraf Baitulmaqdis ibu kota Israel

BACA: Sampai bila pun kita tak akan setuju Baitulmaqdis jadi ibu negara Israel - Najib

Perlu diingatkan Masjid Al-Aqsa ialah kiblat pertama umat Islam sebelum ditukar kepada Kaabah atas perintah Allah s.w.t.

Masjid Al-Aqsa juga masjid yang dimuliakan Allah selain Masjidilharam di Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah.

“Episod sedih yang menimpa umat Islam berkaitan dengan Masjid Al-Aqsa sebenarnya berlaku lebih awal daripada itu.

Selepas sahaja Yahudi menduduki Quds Timur, mereka bertindak memusnahkan kawasan di sebelah barat yang bertentangan dengan tembok Masjid Al-Aqsa (Tembok Buraq atau Yahudi memanggilnya sebagai Tembok Ratapan). Ia merupakan satu kawasan yang mengandungi 135 buah rumah dan dua masjid,’’ tulis Dr Maszlee Malik dalam bukunya “Al-Aqsa Dalam Bahaya” diterbitkan pada tahun 2006.

Saya segarkan ingatan tentang pertemuan dengan Dr Maszlee selepas itu membincangkan mengenai bukunya _ juga mengenai Al-Aqsa, “Al-Aqsa di Ambang Kehancuran (2010)”, beliau berkata mereka meratakan tanah di situ supaya menjadi satu kawasan lapang yang digunakan Yahudi untuk melakukan ibadat sekalipun tempat itu adalah tanah wakaf kepunyaan Islam.

“Yahudi mula berkempen secara fanatik untuk mengorek kawasan bawah tanah Masjid Al-Aqsa serta persekitarannya. ``Mereka menumpukan kawasan di sebelah barat dan selatan masjid untuk mencari sebarang bukti menyokong kewujudan Haykal. Tetapi sebaliknya mereka mendapati kesan peninggalan Islam yang jelas membuktikan kewujudan identiti Islam di situ. Mereka musnahkan bukti menyokong Islam tetapi meneruskan kerja-kerja keji itu,’’ kata Dr Maszlee lagi.

Saya juga membaca buku tulisan seorang warga Palestin, yang pernah menjadi Pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Dr. Mohsen M. Salleh, Palestine Issue - Background and Chronology Until 2000.

Bahawa dalam buku itu beliau menulis, sejak tahun 1967 lagi proses mengorek telah melalui lebih 10 peringkat yang dilakukan secara aktif tetapi berhati-hati dan tertutup.

“Mereka membina beberapa terowong di bawah Masjid Al-Aqsa. Kerja ini berdepan dengan ancaman bahaya sewaktu proses mengeluarkan tanah-tanah dan batu-bata di bawah Masjid al-Aqsa dan Masjid Kubah,'' katanya.

Situasi ini jelasnya, meletakkan Masjid Al-Aqsa di dalam keadaan bahaya.

Bukan itu sahaja, terdapat ratusan pencerobohan berlaku ke atas Masjid Al-Aqsa di antara tempoh 1967 hingga sekarang.

``Kalau kita masih ingat pencerobohan paling keji ialah operasi membakar Masjid Al-Aqsa pada 21 Ogos 1969 dan tindakan untuk meledakkan Masjid al-Aqsa berlaku awal Mei 1980 dan pada bulan Januari, Ogos dan Disember 1984. ``Pada 17 Oktober 1989, sekelompok Yahudi telah meletakkan batu asas untuk pembinaan Haykal Yahudi ketiga berhampiran dengan pintu masuk Masjid Al-Aqsa,'' katanya cuba mengimbau semula secara panjang lebar luka dalam umat Islam berkaitan Masjid Al-Aqsa itu, sebelum cuba mengaitkannya pula dengan apa yang berlaku sekarang, termasuk pengiktirafan Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel.

Dalam jawapan emel kepada saya mengenai soalan apa yang bakal berlaku kepada Masjid Al-Aqsa selepas Baitulmaqdis jadi ibu negara Israel, beliau berkata, ia hari paling malang untuk umat Islam secara keseluruhannya kerana akan dijajah Zionis.

Menurutnya, sekalipun Masjid Al-Aqsa mengalami episod sedih yang tidak berkesudahan, orang Islam di Quds dan Palestin sentiasa menjaga dan memeliharanya sekalipun mereka mengalami penderitaan di bawah penjajah.

Mereka sanggup menggadai nyawa dengan hanya bersenjatakan batu demi mempertahankan kehormatan dan kesucian Masjid Al-Aqsa.

Ia ada asasnya apabila pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh ada memberi amaran supaya siap sedia dengan Intifada ketiga beberapa jam selepas Trump umum mengenai pendirian Washington mengenai Baitulmaqdis.

“Sebarang cubaan Yahudi untuk menceroboh pasti mendapat tindak balas daripada orang Islam yang menentang mereka hingga ke tahap melakukan pembunuhan beramai-ramai demi mempertahankan hak dan Intifada Ketiga itu adalah permulaannya,’’ katanya.

Hal yang berkaitan dengan Baitulmaqdis dan nasib Masjid Al-Aqsa ini sebenarnya menggemparkan umat Islam seluruh dunia.

Namun di sebalik itu kita bimbang sebagai umat Islam kita tidak mampu berbuat apa-apa untuk menyelamatkannya. Nasibnya itu kini dalam keadaan membimbangkan apabila berada di bawah kawalan Israel ketika mana Baitulmaqdis menjadi ibu negaranya.

Isu Baitulmaqdis dan Masjid Al-Aqsa adalah isu Palestin dan umat Islam. Dan Masjid Al-Aqsa merupakan isu sejagat yang sebenarnya mampu menyatukan orang Islam terutama dalam menghadapi permusuhan mereka dengan Zionis.

Penentangan status Baitulmaqdis jadi ibu negara Israel dan pembebasan Masjid Al-Aqsa daripada terus menjadi mangsa Zionis adalah demi manfaat umat Islam secara keseluruhannya.

Makna Masjid Al-Aqsa itu ialah “masjid yang jauh” tetapi kita tidak mahu ia semakin jauh daripada hati umat Islam walaupun ia diingat setiap tahun dalam peristiwa Israk-Mikraj. Dalam peristiwa yang bersejarah itu, Nabi Muhammad diangkat ke langit dari masjid tersebut.

Kesucian Masjid Al-Aqsa semakin dicemari dengan tindakan Trump ke atas Baitulmaqdis, maka umat Islam ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.

Trump bersikap biadap dengan membuat pengiktirafan itu. Ia benar-benar luka yang dalam dan sukar sekali untuk sembuh.