Itali berdepan penularan wabak koronavirus COVID-19 paling besar di luar benua Asia.

Selepas muncul kes pertama pada dua minggu lalu di negara itu, impak ekonomi dikhuatiri terus merudum seiring dengan meningkatnya kekeliruan dan ketakutan.

Rakyat negara itu kini ‘setia’ menonton program televisyen penting pada jam 6 petang setiap hari iaitu siaran daripada Agensi Perlindungan Awam yang mengemas kini perkembangan status jangkitan dan kematian.

Sehingga Sabtu, lebih 4,600 orang sudah disahkan positif manakala 197 pesakit meninggal dunia akibat virus itu di Itali. Selepas China, Itali mencatat angka kematian kedua tertinggi dan kes jangkitan ketiga terbanyak di dunia.

Malah, Vatican juga telah mengumumkan mangsa jangkitan pertamanya.



Walaupun cuma 49 orang disahkan positif di Rom – satu jumlah yang rendah berbanding lokasi yang lebih serius seperti di Lombardy, Veneto dan Emilia Romagna di sebelah utara, kesan kebimbangan itu sangat ketara.

Di Rom yang berpopulasi padat, iaitu 2.9 juta orang mendiami kawasan seluas 1,285 kilometer persegi, selain penuh dengan pelbagai tarikan pelancongan popular, Rom kini dilihat seperti ‘bandar hantu’.

AFP melaporkan, pada pagi hari biasa, hanya beberapa orang yang dilihat menaiki anak-anak tangga di lokasi tarikan utama iaitu Spanish Steps. Segalanya sepi dan senyap. Tiada sesiapapun yang duduk bersantai di sekeliling tapak air pancuran berbentuk bot, Fontana della Barcaccia.

Paling aneh adalah ketiadaan kelibat orang ramai yang selalunya berbelanja sakan di deretan butik fesyen ternama seperti Valentino, Armani atau Prada.

Jalanan di sekitar Via Condotti - yang selalunya dilalui oleh warga yang penuh bergaya, kini sunyi dan dihindari.

Peminat seni yang mahu menghayati karya Caravaggio pula hanya menemui papan tanda yang menyatakan bahawa gereja Saint Luigi dei Francesi ditutup.



Selain itu, aktiviti perhimpunan awam ditangguhkan, dan ini menjejas kemeriahan aktiviti paling disukai iaitu bola sepak. Perlawanan-perlawanan dijangka berlangsung di stadium-stadium yang kosong dalam bulan akan datang.

Ternyata, penularan COVID-19 memberi kesan besar pada industri pelancongan. Persekutuan bagi industri pelancongan kebangsaan, Confturismo, meramalkan Itali akan menanggung kerugian sehingga lebih AS$8 bilion sehingga Mei nanti.

Pada Rabu, kerajaan telah memanjangkan tempoh penutupan sekolah dan universiti di seluruh negara, sekali gus meresahkan isi rumah. Kira-kira 10 juta pelajar dan hampir sejuta tenaga pendidik dan pegawai institusi pendidikan terpaksa duduk di rumah selama sekurang-kurangnya dua minggu.

“Seseorang perlu jelaskan logik di sebalik penutupan sekolah, namun tempat kerja pejabat masih beroperasi seperti biasa. Saya per;lukan penjelasan saintifik. Mengapa jangkiotan lebih teruk di sekolah berbanding di tempat kerja. Kami semua boleh menjadi gila!” ujar Massimo Cacciari, seorang tokoh intelek tempatan.

Ini diburukkan lagi dengan sesetengah ahli politik Itali yang mengobarkan emosi rakyat dengan teori konspirasi berkaitan virus tersebut.