BANGKOK: Wakil parti Pheu Thai, Srettha Thavisin seorang jutawan hartanah yang dianggap muka baharu dalam politik telah disahkan sebagai Perdana Menteri Thailand yang ke-30 selepas berjaya mendapatkan sokongan majoriti ahli Parlimen dan Senat negara itu.

Srettha, 61, memenangi undi di parlimen untuk bergelar Perdana Menteri beberapa jam selepas pengasas parti Pheu Thai, Thaksin Shinawatra, kembali ke Thailand selepas 15 tahun hidup dalam buangan.

"Satu-satunya musuh saya ialah kemiskinan dan ketidaksamaan. Matlamat saya adalah untuk meningkatkan kehidupan semua rakyat Thai,” kata Srettha minggu lalu.

Srettha yang juga muka baharu dalam arena politik itu menerima 482 undi, manakala 165 tidak bersetuju dan 81 lagi berkecuali.

Beliau melepasi jumlah 375 undi yang diperlukan untuk menjadi perdana menteri yang membolehkannya membentuk kerajaan.

Dalam pada itu, pihak konservatif melihat Srettha dan Parti Pheu Thai, yang menduduki tempat kedua dalam pilihan raya, lebih dapat diterima umum.

Parti tersebut telah mengukuhkan pakatan dengan bekas musuh, yang kini berada dalam parti pro-tentera, untuk membentuk kerajaan dalam ekonomi terbesar kedua di Asia Tenggara.

Dikenali sebagai ahli perniagaan yang mesra, Pheu Thai menekankan kebijaksanaan beliau dalam mengurus perniagaannya serta keupayaannya untuk menguruskan ekonomi yang dalam proses pemulihan daripada wabak COVID-19.

Berasal daripada keluarga yang memiliki hubungan rapat dalam kalangan elit perniagaan, Srettha memulakan kerjayanya di Procter & Gamble cawangan Thailand selepas tamat belajar dalam jurusan ekonomi dan pengurusan di Amerika Syarikat.

Pada tahun 1990, beliau bersama beberapa sepupu mendirikan syarikat yang kemudiannya berkembang menjadi pembangun hartanah Sansiri yang akhirnya menjadi salah satu daripada syarikat hartanah terbesar di Thailand.

Pada tahun 2022, Sansiri yang disenaraikan di Bursa Saham Bangkok mencatatkan pendapatan sebanyak 34.9 bilion baht (RM4.63 bilion) dengan keuntungan bersih sebanyak 4.2 bilion baht (RM557.28 juta).

Saham pemaju dicatatkan meningkat lebih daripada 8 peratus di Bangkok pada hari Selasa, menuju ke pencapaian terbaik mereka dalam hampir tujuh bulan.

Sebagai peminat setia kelab bola sepak Inggeris Liverpool yang kerap berkongsi gambar anjing di akaun media sosial miliknya, Srettha juga dilaporkan memiliki ketinggian 1.92 meter.

Seorang rakannya dan dua rakan perniagaan menggambarkan Srettha sebagai seorang yang jujur ketika berbicara serta tidak akan takut untuk menyuarakan pandangannya.