BEBERAPA hari setelah seorang pelajar berusia 15 tahun didakwa membunuh empat teman sekelas di sebuah sekolah tinggi di Michigan, ketua polis daerah telah meminta siasatan bebas ke atas insiden itu, insiden tembakan paling dahsyat di kampus US K-12 sejak Mei 2018.

Ethan Crumbley dituduh melepaskan tembakan pada Selasa di Oxford High School di pinggiran Detroit dan didakwa dengan tuduhan sebagai orang dewasa, termasuk keganasan dan pembunuhan tahap pertama dan lain-lain. Peguamnya membuat pengakuan tidak bersalah semasa dakwaan pada Rabu.

Ibu bapanya, James dan Jennifer Crumbley, juga masing-masing didakwa dengan empat tuduhan melakukan pembunuhan secara sukarela sebagai kaitan dengan tindakan anak mereka.

Tembakan itu meragut nyawa Madisyn Baldwin, 17; Tate Myre, 16; Hana St. Juliana, 14; dan Justin Shilling, 17, kata pihak berkuasa.

Pada hari Sabtu, Tim Throne, yang mengetuai Oxford Community Schools, memperincikan dalam surat akaun sekolah beberapa peristiwa penting yang membawa kepada penembakan.

"Sangat penting bagi mangsa, kakitangan kami dan seluruh komuniti kami bahawa perakaunan yang lengkap dan telus dibuat.

"Untuk itu, saya telah meminta siasatan pihak ketiga dijalankan supaya kami pasti tiada apa-apa tertinggal, termasuk apa-apa dan semua interaksi pelajar dengan kakitangan dan pelajar," Throne menulis dalam surat yang ditujukan kepada masyarakat Oxford.

Pada hari Isnin, seorang guru melihat suspek melihat gambar peluru di telefon bimbitnya semasa kelas, yang mendorong pertemuan dengan kaunselor dan kakitangan lain.

Semasa perbincangan itu, pelajar itu memberitahu mereka bahawa dia dan ibunya baru-baru ini pergi ke padang sasar dan bahawa memberitahu "sukan menembak adalah hobi keluarga," Throne menulis dalam surat itu.

Sekolah itu cuba menghubungi ibu pelajar pada hari tersebut, tetapi tidak menghubunginya sehingga keesokan harinya apabila ibu bapanya mengesahkan cerita pelajar itu, kata Throne.

Setelah pegawai sekolah menghubungi Jennifer Crumbley mengenai anaknya mencari web untuk peluru, dia menghantar mesej kepadanya dengan berkata, "LOL saya tidak marah kepada anda. Anda perlu belajar untuk tidak ditangkap," kata pendakwa.

Kemudian pada Selasa, hari kejadian, seorang guru memberi amaran kepada kaunselor sekolah dan dekan pelajar "mengenai lukisan dan kenyataan bertulis" yang dibuat oleh pelajar, menurut surat itu.

Throne menjelaskan, pelajar tersebut "segera dikeluarkan dari bilik darjah" dan dibawa ke pejabat kaunselor bimbingan.

Pelajar tersebut memberitahu kaunselor sekolah bahawa lukisan tersebut merupakan sebahagian daripada permainan video yang sedang direka dan memaklumkan dia berhasrat untuk menjadi pereka permainan video sebagai kerjaya.

Pelajar tersebut berada di pejabat kaunselor selama sejam setengah dan kakitangan sekolah menghubungi ibu bapanya dan menunngu mereka tiba.

Setelah ibu bapanya tiba, kaunselor menasihatkan mereka agar mendapatkan kaunseling dalam tempoh 48 jam atau pihak sekolah akan mendapatkan Khidmat Perlindungan Kanak-Kanak.

Pihak pendakwa, Karen McDonald memberitahu Crumby memiliki senjata di dalam begnya ketika pertemuan pihak sekolah dengan ibu bapanya.