Konsep kesederhanaan ternyata berjaya menukar Azerbaijan menjadi sebuah negara yang dapat berdiri sendiri dengan ekonomi yang pelbagai dan kuat.

Presidennya Ilham Aliyev sentiasa menekankan kesederhanaan merupakan cara untuk menyatupadukan rakyatnya dan membawa kejayaan kepada negara Asia Barat ini yang mempunyai penduduk kira-kira 9.6 juta orang.

Dengan lain perkataan, presidennya amat fokus untuk menjadikan Azerbaijan yang mencapai kemerdekaan daripada Kesatuan Soviet 25 tahun lalu sebagai sebuah negara yang lebih kuat dari segi politik, ekonomi dan sosial.

Untuk itu, beliau sesungguhnya berjaya kerana ekonomi Azerbaijan yang kaya dengan pelbagai sumber tumbuh lebih tiga kali ganda sejak tiga tahun lalu.

Menurut Duta Malaysia ke Azerbaijan, Datuk Roslan Abdul Rahman, "menariknya ia (konsep kesederhanaan) berjalan baik, kurang berlaku ketegangan politik di sini."

Semua agama dilindungi di negara ini, katanya kepada Bernama semasa Kongres Agensi Berita Sedunia (NAWC) di sini baru-baru ini.

Beliau berkata misalnya gereja Armenian turut dilindungi walaupun secara teknikal Azerbaijan dan Armenia masih berperang.

"Jadi kita boleh lihat perkembangan seperti ini di sini," kata Roslan yang menjadi duta pertama Malaysia ke Azerbaijan apabila kedutaan Malaysia dibuka secara rasmi pada 12 Sept 2014 ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan lawatan rasmi selama dua hari ke Azerbaijan.

Roslan mengingatkan kembali ucapan Aliyev ketika merasmikan NAWC yang berkata: "Akhirnya kita tinggal di tempat yang sama dan di negara yang sama dan kita cuba membangunkan negara ini dan Azerbaijan boleh menjadi model kepada banyak masyarakat yang cuba mencapai isu ini dan cuba bergerak terus."

Beliau berkata Azerbaijan masih melihat kepada Malaysia dan Indonesia untuk terus maju bagi menjadi contoh teladan kepada masyarakat yang mempunyai pelbagai kaum dan kepercayaan.

Mengenai hubungan dua hala, pelaburan dan perdagangan, katanya syarikat minyak negara Petronas telah melabur kira-kira US$3 bilion dalam projek minyak dan gas di Azerbaijan sejak 2014.

Namun dari sudut hubungan sesama rakyat, masih tidak ramai rakyat Malaysia yang berkunjung ke Azerbaijan yang turut dikenali sebagai 'Tanah Api'.

"Kita mempunyai kepentingan ekonomi di sini. Kita akan kembangkan (aspek) politik, ekonomi dan kemudian sosial dan budaya selain hubungan antara rakyat," kata Roslan.

Beliau berkata keputusan kerajaan Azerbaijan untuk memberi visa ketibaan kepada rakyat Malaysia mulai awal tahun ini memberi kelesaan kepada rakyat Malaysia yang mahu berkunjung ke Azerbaijan.

"Kita juga cuba menggalakkan mungkin AirAsia untuk terbang ke Baku. Ia sudah mengadakan penerbangan ke Tehran yang sudah dekat dengan sini," katanya.

Beliau turut berharap Aliyev akan melawat Malaysia.

"Semasa lawatan Najib, beliau telah menjemput Presiden Aliyev ke Malaysia. Kita menunggu masa sesuai untuk presiden datang ke Malaysia," katanya.

-- BERNAMA