NEW DELHI: Ketua menteri Maharashtra, India meletak jawatan lewat Rabu berikutan pemberontakan dalam parti pemerintah.

Kemelut politik di negeri terkaya dan kedua paling ramai penduduk itu tercetus selepas menteri Eknath Shinde mengetuai pemberontakan terhadap Ketua Menteri Uddhav Thackeray.

Parti Thackeray Shiv Sena memerintah negeri itu selama dua tahun setengah, dan bergabung dengan Parti Kongres Nasionalis (NCP) dan Kongres Kebangsaan India.

Shinde dan sejumlah anggota dewan undangan negeri menuduh Shiv Sena bersikap lembut terhadap ideologi "Hindutva" dan baru-baru ini telah mereka telah berkumpul di Gujarat.

Kumpulan itu kemudiannya bergerak dari Gujarat ke sebuah hotel di Assam, bagi mengumpul sokongan untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan Thackeray.

Kumpulan itu mendakwa mendapat sokongan puluhan ahli Parlimen, dan pada Rabu bergerak ke sebuah hotel di Goa di bawah kawalan keselamatan ketat.

Thackeray meletak jawatan sebagai ketua menteri selepas Mahkamah Agung India membenarkan usul undi tidak percaya diteruskan, menolak hujah Shiv Sena bahawa usul itu harus ditangguhkan sehingga prosiding hilang kelayakan terhadap 16 ahli parlimen yang berpaling tadah selesai.

Thackeray berkata beliau telah dikhianati oleh mereka yang ditawarkan jawatan penting.

Sementara itu para pemimpin BJP, berharap dapat memerintah semula Maharashtra, dan mengedarkan gula-gula untuk meraikan kejatuhan kerajaan di Mumbai.

Perkembangan di Maharashtra adalah episod terbaru "krisis politik" India di mana ahli parlimen berkumpul di hotel mewah yang dikawal ketat bagi mengatur strategi pembelotan atau menghalang mereka daripada "lompat parti".

"Hari yang menyedihkan untuk demokrasi di Maharashtra dan India. Mandat rakyat sekali lagi dipermainkan dengan godaan-habuan-ugutan dan rasuah politik," kata ketua Kongres Kebangsaan India Randeep Singh Surjewala.

-- BERNAMA