1:Keputusan pilihan raya Amerika Syarikat (AS) tidak akan mengubah polisi Tehran terhadap Washington, kata Pemimpin Agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei, lapor Reuters.

“Polisi Iran dengan AS sudah ditetapkan dan ia tidak akan berubah walaupun terjadinya perubahan pemimpin sekali pun. Siapa menjadi pemimpin adalah tidak penting bagi kami,” kata Khamenei dalam satu ucapan rasmi dalam siaran langsung televisyen nasional.

Khamenei berucap sempena ulang tahun perampasan kedutaan AS di ibu kota Iran pada tahun 1979 yang turut berlangsung seiring dengan Hari Ulang Tahun Kelahiran Nabi Muhammad SAW.

Tahun ini, Iran membatalkan acara kumpul beramai-ramai sempena perampasan berkenaan oleh kerana penularan COVID-19 yang telah meragut seramai 36,000 nyawa, menjadikan Iran negara Asia Barat yang paling teruk terjejas.

Joe Biden yang mewakili parti Demokrat berhasrat untuk mengembalikan perjanjian Program Nuklear Iran 2015 jika Iran kembali patuh kepada perjanjian itu.

Pada 2018, Presiden Donald Trump membatalkan perjanjian tersebut dengan Iran, membolehkan negara itu teruskan kajian dan menghasilkan produk uranium tanpa batas.