Lebih sejuta rakyat Palestin di Gaza bakal berdepan krisis kemanusiaan yang meruncing.

Demikian amaran yang dikeluarkan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).

Penilaian itu dibuat berdasarkan keadaan kehidupan 1.7 juta penduduk Palestin yang semakin teruk, berbanding setahun lalu.

Sebahagiannya berpunca daripada krisis kekurangan minyak dan tenaga elektrik.

Pegawai Penyelaras PBB Berhubung Hal Ehwal Kemanusiaan Palestin, James Rawley memaklumkan situasi di Gaza semakin membimbangkan biarpun selepas setahun Israel dan Hamas mencapai gencatan senjata dan mengadakan rundingan.

Sementara itu, Ketua Agensi Bantuan dan Pekerjaan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNRWA), Robert Turner memberitahu, situasi di Gaza semakin kritikal.

Ia disebabkan kesan daripada kemushanan terowong penyeludupan di sempadan Mesir, sejak bekas Presiden Mesir Mohamed Morsi digulingkan.

Ketiadaan terowong berkenaan menyumbang kepada kemerosotan dalam hampir semua sektor pembinaan swasta yang turut dikenakan larangan mengimport bahan binaan oleh rejim Yahudi.

Larangan Israel turut menyekat bantuan daripada masyarakat antarabangsa, sedangkan hakikatnya gencatan senjata membolehkan mereka memperbaiki taraf kehidupan.

Dalam pada itu, nilai eksport dari Gaza merudum sebanyak separuh sejak 2012, manakala golongan nelayan dan petani Palestin terus dihalang meraih hasil dari kawasan yang produktif.

Sekatan darat, udara dan laut dikenakan Israel ke atas Gaza, sejak pergerakan Hamas menahan seorang tentera Tel Aviv pada 2006.

Bagaimanapun, sekatan tersebut dilonggarkan pada 2010, berikutan desakan antarabangsa ke atas rejim itu.

Ia susulan serangan Israel ke atas enam buah kapal Flotila misi kemanusiaan ke Palestin.