JAKARTA: Malaysia menyuarakan harapan agar resolusi dwitahunan mengenai Zon Bebas Senjata Nuklear Asia Tenggara (SEANWFZ) akan diterima pakai pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ke-78 tahun ini.

Menteri Luar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata Perjanjian SEANWFZ 2023-2027 yang membentuk rangka kerja keselamatan lanjutan akan meletakkan rangka bina yang melengkapi dan mengukuhkan Deklarasi Zon Keamanan, Kebebasan dan Berkecuali 1971.

Bercakap pada taklimat media pada Selasa, beliau menekankan mengenai pentingnya untuk semua Negara Senjata Nuklear (NWS) menandatangani dan meratifikasi Protokol Perjanjian itu.

"Malaysia berpandangan bahawa NWS boleh menandatangani dan mengesahkan protokol NWS SEANWFZ dengan atau tanpa sebarang pengecualian," katanya.

ASEAN sebagai organisasi serantau yang boleh dipercayai perlu mengadakan semua NWS, terutamanya disebabkan ketegangan geopolitik yang semakin meningkat, untuk keamanan, kestabilan dan kemakmuran serantau.

Zambry menghadiri Mesyuarat Suruhanjaya SEANWFZ di sini sempena Mesyuarat Menteri-menteri Luar ASEAN (AMM) ke-56 dan Mesyuarat-mesyuarat Berkaitan.

Beliau juga berkongsi pendirian Malaysia mengenai kemajuan dalam pelaksanaan pelan tindakan dalam mengukuhkan pelaksanaan perjanjian itu.

Sementara itu, pada mesyuarat antara Menteri-menteri Luar ASEAN dengan Perwakilan Suruhanjaya Antara Kerajaan ASEAN mengenai Hak Asasi Manusia (AICHR), Zambry berkata terdapat kemajuan yang ketara dalam tugasan AICHR.

Beliau berkata wakil Malaysia kepada Profesor AICHR, Datuk Dr. Aishah Bidin telah membentangkan laporan AICHR.

Bagaimanapun, Zambry berkata AICHR harus terus mengukuhkan penglibatannya dengan rakan kongsi luar ASEAN, organisasi masyarakat sivil serta Badan Sektoral ASEAN untuk memastikan kemajuan berterusan dalam dimensi hak asasi manusia untuk keseluruhan usaha membina komuniti ASEAN.

Beliau juga memuji usaha AICHR dalam mengukuhkan perlindungan alam sekitar dan pembangunan mampan serta meningkatkan pemahaman tentang kesan perubahan iklim terhadap hak asasi manusia.

Di mesyuarat AMM Ke-56, Zambry berkata para menteri membincangkan kemajuan usaha pembangunan Komuniti ASEAN dan pelaksanaan ASEAN Outlook on the Indo-Pacific (AOIP).

Malaysia turut akan berkerjasama dengan Australia untuk menganjurkan satu program pembangunan kapasiti untuk Timor-Leste pada 18 hingga 22 September 2022 di Kuala Lumpur bagi membantu pengupayaan sumber manusia Timor-Leste menerusi Program Kerjasama Teknikal Malaysia.

Sebagai Negara Penyelaras Hubungan ASEAN- Gulf Cooperation Council (GCC), Malaysia turut memaklumkan Sidang Kemuncak ASEANGCC yang dijadualkan berlangsung pada bulan Oktober 2023 di Riyadh.

Dalam perkembangan lain, Zambry berkata Malaysia turut menzahirkan kekecewaannya berhubung kegagalan pendirian ASEAN mengenai isu Laut China Selatan dimasukkan dalam Dokumen Akhir Non-Aligned Movement Coordinating Bureau (NAM-COB) pada 6 Julai 2023 di Baku, Azerbaijan.

Oleh itu, beliau mencadangkan agar ASEAN meneliti perkara itu yang telah pun dipersetujui oleh Menteri Luar ASEAN yang lain.

Justeru, beliau mencadangkan agar ASEAN meneliti cara menangani perkara ini serta telah mendapat sokongan penuh daripada Menteri-menteri Luar ASEAN yang lain.

-- BERNAMA