MAYAT seorang bayi yang baru lahir dijumpai di dalam tandas sebuah pesawat Etihad Airways semasa penerbangan ke Jakarta dari Abu Dhabi pada Sabtu.

Bayi itu dijumpai di dalam tong sampah dan dibungkus dalam beg plastik selepas ibunya yang dikenali sebagai Hani, 37 tahun, melahirkannya di dalam tandas pesawat tersebut.

Polis Indonesia telah menahan wanita yang berasal dari Cianjur, Jawa Barat itu selepas tiba di Lapangan Terbang Soekarno-Hatta dari Bangkok pada jam 1 pagi (waktu tempatan).

Menurut laporan CNN Indonesia, ketua polis lapangan terbang Soekarno-Hatta, Ahmad Yusef berkata wanita tersebut mengalami pendarahan dan menyebabkan juruterbang pesawat terbabit terpaksa mendarat di Bangkok.

“Pasukan perubatan memindahkan Hani selepas mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi di Bangkok,” tambahnya.

Wanita tersebut disyaki bekerja sebagai pembantu rumah di Abu Dhabi selama empat tahun dan telah melahirkan anaknya secara rahsia kerana telah berkahwin dengan lelaki lain dan mempunyai anak bersama.

Menurut Ahmad, punca kematian bayi tersebut masih dalam siasatan.