KAMI mengutuk serangan bunuh diri di sebuah masjid Syiah di Kunduz dan Kandahar, Afghanistan baru-baru ini.

Sekurang-kurangnya 47 orang terbunuh dan 70 yang lain cedera setelah serangan meletupkan diri di dalam sebuah masjid Syiah dilancar di bandar Kandahar di selatan Afghanistan, menurut seorang pegawai Taliban.

Ini adalah tindakan keganasan yang mengerikan yang membunuh umat Islam di masjid-masjid yang menggambarkan betapa mencabarnya untuk menjaga keselamatan awam Afghanistan.

ISIS-K mengaku bertanggungjawab atas serangan di Kandahar di masjid ketika solat Jumaat.

Afghanistan terdedah pihak  yang berniat untuk menggoyahkan negara itu yang telah mengalami lebih dari empat dekad perang yang menghancurkan oleh kuasa imperialis.

BACA: Korban letupan di masjid Afghanistan meningkat kepada 47 mangsa

Hakikatnya, kedudukan geopolitik Afghanistan yang strategik antara Barat dan Timur telah menjadikannya negara penting untuk diberi tumpuan oleh kuasa dunia.

ISIS-K sedang diperangkap dalam tangan kuasa Barat untuk memastikan Afghanistan tidak akan menjadi negara yang bebas dan kuat.

Masjid Bibi Fatima, masjid terbesar bagi penyembah Syiah di kota yang menjadi sasaran, nampaknya mengirim pesan bahawa pertempuran sektarian akan menjadi salah satu cabaran utama Taliban memerintah Afghanistan.

Melancarkan konflik sektarian adalah cara paling mudah untuk melumpuhkan Afghanistan untuk memenuhi agenda kuasa Barat.

Zionis dan perancangan tersembunyi untuk menghentikan sebarang perkembangan Afghanistan menjadi negara yang kuat adalah strategi logik yang akan digerakkan dari awal.

Afghanistan kini menjadi salah satu sasaran operasi pengganas yang menurut kekuatan Barat dapat digunakan untuk melawan Taliban.

Keselamatan Taliban rapuh.  Berunding dengan Taliban adalah satu-satunya harapan bagi rakyat Afghanistan untuk maju dan membina semula negara.

Masyarakat Islam dunia tidak boleh mendiamkan diri memerhatikan keadaan rakyat Afghanistan.

Walaupun Amerika Syarikat (AS) telah menarik diri dari Afghanistan dengan kekalahan total, dunia tidak boleh mempercayai rekod AS, kerana ia akan meneruskan agenda penjajahannya pada negara yang lemah yang telah dimusnahkannya.

Afghanistan memerlukan negara-negara Muslim dunia untuk bersatu untuk menolongnya menangkis segala serangan kekuatan melalui strategi tersembunyi atau terang-terangan untuk mengendalikan Afghanistan.

Masyarakat Islam dunia mesti menyedari bahawa kekuatan anti-Islam sama ada dari luar atau dari dalam tidak akan berehat untuk memastikan sebuah negara Muslim tidak akan cukup kuat untuk menentang kuasa Barat.

Menggunakan pasukan seperti Negara Islam Wilayah Khorasan (ISIS-K) untuk menghancurkan sebuah negara adalah mudah.

Menyerang masjid ketika umat Islam solat berjemaah adalah sasaran mudah untuk menimbulkan ketakutan kerana ia akan menghantar mesej kuat bahawa ISIS-K tidak akan berhenti untuk melemahkan Taliban.

Keselamatan Afghanistan tidak akan bertahan kecuali sumber ketegangan dapat ditangani.

Mesejnya jelas. Bagi kuasa Barat Afghanistan tidak boleh dibenarkan membangun semula dan bangkit.  Seluruh Afghanistan kini terancam oleh hegemoni Barat.

Taliban kini harus diberi ruang untuk memerintah.  Ini hanya dapat dilakukan sekiranya keselamatan terjamin.

Taliban perlu membuktikan sebagai pelindung minoriti Syiah yang kini hidup di bawah pemerintahannya.



Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden Mapim



* Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.