Penyelamat pada Sabtu menghentikan operasi mencari lapan pelombong terperangkap dalam lombong emas runtuh di selatan Honduras dan menyifatkan harapan untuk menemui mangsa semakin pudar.

Ketua operasi menyelamat, ahli geologi, Anibal Godoy berkata, pihaknya menghentikan yang usaha mencari akan meneruskan pencarian pada Ahad pada terowong yang lain.

"Kita tidak pernah berputusa harap dan akan terus mencari jika ada mayat yang masih boleh diperolehi," katanya.

Sebelas pelombong terperangkap pada Rabu di sebuah gua masuk di tidak berlesen San Juan lombong di jabatan Choluteca, beberapa 160 kilometer di selatan Tegucigalpa

Pekerja berkenaan terperangkap pada kedalaman 80 meter.

Pada Jumaat, penyelamat berjaya menemui tiga pelombong yang hilang dalam keadaan keletihan dan kehausan.

Mereka melepaskan diri melalui lorong sempit di celah-celah batu dengan bantuan penyelamat dan di beri sorakan oleh saudara-mara yang berkumpul di sekitar terowong.

Godoy bagaimanapun berkata, pihaknya menyifatkan amat mustahil untuk terus menggali di dalam terowong yang dikatakan risiko boleh runtuh pada bila-bila masa sahaja.

Penyelamat pada hari Ahad akan cuba untuk menyelamatkan pelombong melalui terowong yang lain namun selepas meyakini keadaanya cukup stabil.

Dalam pada itu, Chile berkata, negaranya akan menghantar tiga pakar yang mempunyai pengalaman dalam menyelamatkan 33 lelaki terperangkap selama 69 hari dalam lombong padang pasir Atacama pada tahun 2010.

Bagaimanapun Godoy berkata, tindakan itu dilihat terlambat walau tidak menolah masih ada sedikit harapan kepada mangsa yang lain.

"Penyelamat "boleh datang dari China, dari mana sahaja - operasi adalah sangat rumit," katanya.

Seorang lagi penyelaras menyelamat, Hugo Rodriguez, memberitahu media tempatan, walaupun terdapat bau busuk di dalam terowong, pihaknya menyimpulkan perkara terakhir yang boleh dikatakan ialah semuanya sudah mati.

Kawasan pergunungan adalah kediaman kepada kira-kira 80 pelombong terowong, di mana kira-kira 4,000 orang adalah dari komuniti jiran bekerja.