SINGAPURA: Kedua-dua spesies orkid dan kacukan dengan keturunannya yang boleh dikesan di Malaysia kini dipamerkan di Gardens by the Bay Singapura sempena Orkid Extravaganza: Orkid Tropika Timur, pameran flora terkini.

Kepelbagaian orkid seperti Aranda Noorah Alsagoff, Dendrobium Dawn Maree hybrid dan Papilionanda Mimi Palmercan boleh dilihat di sekitar 'Rumah Pahang', sebuah rumah tradisional mini, yang dibina khas di sudut Flower Dome.

Rumah itu juga dihiasi dengan artifak budaya dari Malaysia seperti batik, alat muzik tradisional dan wau, serta bunga kebangsaan negara, Hibiscus rosa-sinensis, yang terkenal dengan bunga-bunganya yang menarik.

Rumah Pahang merujuk kepada rumah tradisional yang terdapat di negeri terbesar di Semenanjung Malaysia, Pahang.

"Ini adalah inisiatif yang sangat baik untuk memperkenalkan seni dan budaya kami kepada pengunjung yang datang ke Gardens by the Bay," kata Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Singapura, Datuk Dr Azfar Mohamad Mustafar kepada Bernama.

Bukan sahaja Malaysia, The Orkid Extravaganza yang diadakan mulai hari ini hingga 17 September 2023, juga akan menempatkan orkid yang berasal dari Brunei Darussalam, Indonesia, Singapura, dan Thailand.

Terdapat juga pameran 'kebaya', sebagai menyokong pencalonan yang dikemukakan bersama oleh lima negara untuk menyenaraikan 'kebaya' dalam Senarai Wakil Warisan Budaya Tidak Ketara Kemanusiaan UNESCO.

Usaha multinasional itu diumumkan lewat tahun lalu.

Antara lain, Yayasan Warisan Johor akan mengadakan persembahan di Gardens by The Bay pada 20 Ogos 2023 melibatkan 30 penghibur.

Pameran bunga itu dilancarkan hari ini oleh Menteri Kebudayaan, Komuniti dan Belia republik itu dan Menteri Kedua Undang-undang Edwin Tong.

-- BERNAMA