NEW DELHI: Parti politik India telah memperhebatkan program besar-besaran untuk mendekati pengundi ketika negara itu bersiap sedia untuk mengadakan pusingan pertama pilihan raya parlimen pada Jumaat.

Parti Bharatiya Janata (BJP) pimpinan Perdana Menteri Narendra Modi, yang berkuasa sejak 2014, berucap pada perhimpunan di negeri-negeri timur laut Assam dan Tripura pada Rabu.

Modi, yang berharap untuk kembali berkuasa bagi penggal ketiga untuk tempoh lima tahun, berkata kerajaannya terus berusaha untuk pembangunan ekonomi wilayah timur laut itu.

Pemimpin kanan BJP dan Menteri Pertahanan Rajnath Singh berkempen di negeri Kerala, iaitu pengundian akan diadakan untuk semua 20 kerusi Lok Sabha atau Dewan Rakyat India, pada 26 April.

Berucap pada perhimpunan pilihan raya di Assam, Ketua Menteri Bengal Barat Mamata Banerjee, yang mengetuai parti Kongres Trinamool, mengkritik Akta Pindaan Kewarganegaraan yang kontroversi, iaitu menawarkan kewarganegaraan India kepada bukan Islam dari Bangladesh, Pakistan dan Afghanistan.

Sementara itu, pemimpin pembangkang terkemuka Rahul Gandhi, yang parti Kongresnya merupakan sebahagian daripada Perikatan Inklusif Pembangunan Nasional India (INDIA), berjanji pada Rabu bahawa semua graduan akan dijamin perantisan berbayar selama satu tahun.

Beliau mengadakan sidang media di bandar Ghaziabad berhampiran New Delhi dengan ketua parti Samajwadi Akhilesh Yadav, yang partinya berpengaruh di Uttar Pradesh, negeri paling ramai penduduk yang menyumbang 80 kerusi dalam Lok Sabha, untuk mengukuhkan perpaduan pembangkang.

Rahul mengadakan dua perhimpunan di negeri selatan Karnataka manakala kakaknya Priyanka Gandhi berkempen di Uttar Pradesh.

Pengundian fasa pertama akan meliputi 102 daripada 543 kerusi Dewan Rakyat yang dipertandingkan di 21 negeri dan wilayah kesatuan.

Negeri selatan Tamil Nadu akan menyaksikan pengundian di semua 39 kawasan Lok Sabha pada Jumaat.

Suruhanjaya Pilihan Raya berkata bulan lalu ia telah "meninjau keadaan di Manipur dan telah menyatakan bahawa sejumlah besar pengundi yang didaftarkan di pelbagai kawasan pilihan raya Manipur telah dipindahkan dari tempat asal mereka" semasa konflik.

Selain pilihan raya parlimen kebangsaan, pengundi di negeri timur laut Sikkim dan Arunachal Pradesh juga akan memilih dewan undangan negeri mereka pada Jumaat.

Pilihan raya umum tujuh fasa India akan berakhir pada 1 Jun dan pengiraan undi akan diadakan pada 4 Jun.

-- BERNAMA