WASHINGTON: Bekas Datuk Bandar New York City dan peguam Donald Trump, Rudy Giuliani pada Jumaat mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menjejaskan Pilihan Raya Presiden 2020, bersama enam lagi defendan.

Giuliani berdepan 13 pertuduhan di Fulton County, Georgia, termasuk meminta pegawai awam melanggar sumpah mereka dan Pertubuhan Pengaruh dan Rasuah Racketeer mendakwa atas usahanya untuk membatalkan keputusan pilihan raya.

Pendakwa raya berkata, Giuliani menyebarkan pembohongan pilihan raya apabila dia hadir di hadapan ahli Parlimen tiga kali selepas pilihan raya umum pada Disember 2020, menurut United Press International (UPI).

Menurut pendakwa raya, percubaan Giuliani untuk menakut-nakutkan pegawai pilihan raya tidak hanya terhad kepada Georgia, kerana bekas Datuk Bandar itu cuba mempengaruhi pegawai di Michigan, Arizona dan Pennsylvania.

Pada Khamis, Hakim Scott McAfee mengesahkan bahawa media akan dibenarkan untuk menyiarkan perbicaraan dan bahawa prosiding akan disiarkan di televisyen.

Bekas Presiden Trump mengaku tidak bersalah atas tuduhan berkaitan usaha menakut-nakutkan pegawai pilihan raya Georgia Khamis.

Satu daripada enam defendan yang lain peguam Kenneth Chesebro, mengaku tidak bersalah pada Jumaat.

Chesebro ialah pengarang memo pada 6 Dis 2020, yang menggariskan rancangan untuk menggunakan penyokong Trump sebagai pengundi palsu.

Selain itu, Mike Roman, Harrison Floyd dan Scott Hall juga mengaku tidak bersalah. - BERNAMA