Susulan video rakaman yang memaparkan seorang penumpang diberi layanan buruk oleh kakitangan sebuah syarikat penerbangan tambang murah, kerajaan India mengarahkan siasatan dilakukan berhubung insiden berkenaan, lapor agensi berita Xinhua.

"Kami sedang menunggu laporan daripada Direktorat Penerbangan Awam berhubung kejadian itu," kata Menteri Penerbangan Awam India, Ashok Gajapathi Raju kepada media pada Selasa.

Insiden berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Indira Gandhi di Delhi bulan lalu, namun kejadian mula mendapat perhatian selepas rakaman video tular di media sosial.

Rakaman video memaparkan, seorang penumpang dihalang secara fizikal daripada menaiki pesawat oleh seorang kakitangan Indigo Airline selepas berlaku perbalahan.

Penumpang, dikenali sebagai Rajeev Katiyal, dan mereka kemudian dilihat saling melepas tumbukan antara satu sama lain.

Syarikat penerbangan itu, telah mengemukakan permohonan maaf.

"Saya mengakui kejadian itu sepatutnya tidak terjadi terhadap penumpang. Saya memohon maaf kerana keadaan itu tidak mencerminkan budaya kami," kata Presiden Indigo, Aditya Ghosh dalam satu kenyataan.

Sementara itu, seorang pegawai kanan polis berkata, tiada pihak membuat sebarang laporan berhubung kejadian tersebut dan buat masa ini kes berkenaan tidak didaftarkan.

-- BERNAMA