PARIS: Pemimpin Perancis Emmanuel Macron dan pencabarnya Marine Le Pen berentap dalam pemilihan presiden yang berlangsung pada Ahad.

Unjuran meletakkan Macron di tempat pertama di hadapan Le Pen selepas pengundian pusingan pertama Ahad manakala calon utama lain telah mengaku kalah kecuali seorang lagi calon sayap kanan, Eric Zemmour.

Kesemua semua menggesa pengundi untuk menyokong penyandang itu dalam masa dua minggu untuk menyekat sayap kanan.

Tinjauan IFOP meramalkan saingan yang sengit dengan 51% untuk Macron dan 49% untuk Le Pen.

Pada 2017, Macron menang dengan 66.1% undian.

Le Pen, pernah mendahului 10 mata undian presiden dalam beberapa minggu kebelakangan ini hasil kempen yang memfokuskan kepada isu kos sara hidup.

Kempennya berkisarkan melindungi mereka yang lemah dan menyatukan negara yang bosan dengan golongan elitnya.

Sementara itu, Macron berkempen untuk membantu kuasa beli.

Macron memperoleh 28.1-29.5% undian pada pusingan pertama, manakala Le Pen memenangi 23.3-24.4%.

Selama dua dekad, tiada seorang presiden Perancis memenangi penggal kedua.

Sebelum ini, Macron berada di kedudukan yang selesa hasil tinjauan pandangan, namun kelewatannya memasuki kempen serta strategi kempen yang salah menyebabkan sokongan kepadanya merosot.

Malah, rancangannya untuk membuat orang bekerja lebih lama juga terbukti tidak popular, membolehkan Le Pen mengecilkan jurang.

Kemenangan Le Pen pada 24 April akan menjadi kejutan yang serupa dengan penubuhan seperti undian Brexit Britain untuk meninggalkan Kesatuan Eropah (EU) atau kemasukan Donald Trump ke White House pada 2017.

Calon Parti Konservatif, Valerie Pecresse memberi amaran tentang 'akibat buruk' jika Macron kalah, manakala Anne Hidalgo dari Parti Sosialis menggesa penyokong mengundinya 'supaya Perancis tidak jatuh ke dalam kebencian'.

Le Pen menumpukan perhatian kepada isu kos sara hidup yang merisaukan jutaan orang dan menimbulkan kemarahan terhadap pemerintah.

Ekonomi kedua terbesar EU akan beralih daripada menjadi penggerak bagi integrasi Eropah kepada diterajui oleh seorang skeptik euro yang juga curiga dengan pakatan tentera NATO.

Walaupun Le Pen telah meninggalkan cita-cita lampau untuk "Frexit" atau mengeluarkan Perancis daripada mata wang tunggal zon euro, beliau membayangkan EU sebagai pakatan negara berdaulat semata-mata.