Lelaki berusia 48 tahun yang merupakan kes pertama jangkita Zika yang diimport ke Singapura 13 Mei lalu, dibenarkan keluar dari Pusat Penyakit Berjangkit (CDC) di Hospital Tan Tock Seng hari ini, menurut laporan ChannelNewsAsia.

Memetik Kementerian Kesihatan dan Agensi Sekitaran Kebangsaan (NEA), laporan itu mengatakan bahawa ujian yang dilakukan oleh Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan terhadap sampel darah mengesahkan pesakit itu negatif untuk virus Zika.

"Ini bermakna, pesakit tersebut tidak akan menyebarkan virus itu walaupun dia digigit nyamuk aedes. Pesakit itu dalam keadaan baik dan telah pulih sepenuhnya," katanya.

Laporan itu turut menyebut anggota keluarga pesakit berkenaan tidak melaporkan sebarang simptom Zika.

Pada 14 Mei lepas, Kementerian Kesihatan dan NEA melaporkan kes pertama jangkitan Zika yang diimport ke Singapura. Pesakit berkenaan merupakan 'Penduduk Tetap Singapura' dan pernah membuat perjalanan ke Sao Paulo, Brazil dari 27 Mac hingga 7 Mei lalu.

Sementara itu, Kementerian Kesihatan Malaysia pula tidak mengeluarkan sebarang larangan terhadap rakyat Malaysia yang ingin keluar masuk ke negara jiran itu.

Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya bagaimanapun, menasihatkan rakyat Malaysia yang ingin ke negara itu supaya sentiasa berhati-hati khususnya apabila mengalami simptom seperti demam.