LONDON: Perdana Menteri United Kingdom, Rishi Sunak pada Rabu menetapkan 4 Julai 2024 sebagai tarikh pilihan raya negara itu.

Dalam pengumuman yang dibuat di hadapan pejabat rasminya di 10th Downing Street, di sini, dalam hujan, beliau menyorot betapa pentingnya rakyat Britain membuat pilihan terbaik demi masa depan generasi akan datang.

Ini kerana ia berlangsung di saat dunia menyaksikan kekejaman dan konflik ekonomi yang dilihatnya sebagai memecah belahkan masyarakat.

Untuk memahami permulaan perjalanan pemilihan pentadbiran Britain, ikuti intipati ucapan beliau ini: 

"Saya telah bercakap dengan Raja Charles untuk memohon pembubaran Parlimen.

"Raja Charles telah memperkenan permohonan ini dan kita akan mengadakan pilihan raya pada 4 Julai.

"Pilihan raya ini diadakan dalam tempoh yang mana dunia dalam keadaan lebih bahaya berbanding perang saudara.

"Perang Rusia dengan Ukraine digerakkan oleh (Vladimir) Putin dan beliau berhenti selagi tidak berjaya. Perang ini juga telah menyebabkan kita berhadapan dengan krisis tenaga.

"Di rantau Asia Barat, kita melihat keganasan yang mengancam kestabilan rantau serta global secara keseluruhannya.

"Tekanan ini membuatkan para pengganas meremehkan nilai dan memecah belahkan masyarakat kita.
China pula cuba mengambil alih abad ke-21 ini dalam bidang teknologi, krisis pelarian pula digunakan oleh negara-negara musuh untuk mengancam keselamatan sempadan kita.

"Dalam masa tidak tentu ini, kita perlu mengambil langkah berani untuk menentukan masa depan kita," kata beliau dalam ucapan penting itu.

Menurut Sunak juga: "Saya berharap, setiap hasil sejak menjadi Perdana Menteri menunjukkan bahawa kita mempunyai rancangan dan bersedia untuk mengambil tindakan berani untuk negara kita berkembang maju.

"Sekarang, saya telah berpegang teguh dengan rancangan itu dan sentiasa jujur ​​a tentang apa yang diperlukan, walaupun ketika itu sukar kerana saya dibimbing untuk melakukan apa yang betul untuk negara kita, bukan apa yang mudah.

"Saya tidak boleh menyatakan perkara sama untuk Parti Buruh kerana saya tidak tahu apa yang mereka tawarkan. Dan sebenarnya, saya rasa awak juga tidak tahu kerana mereka tidak mempunyai rancangan.

"Tidak ada tindakan berani dan akibatnya masa depan tidak menentu dengan mereka.

"Pada 5 Julai, sama ada Keir Starmer atau saya akan menjadi Perdana Menteri. Dia telah menunjukkan berkali-kali bahawa dia akan mengambil jalan mudah dan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan kuasa.

"Jika dia gembira untuk meninggalkan semua janji yang dia buat untuk menjadi pemimpin Buruh, apa yang membuatkan dia tidak melakukan perkara yang sama jika dia menjadi Perdana Menteri?

"Jika anda tidak mempunyai keyakinan untuk berpegang kepada apa-apa yang anda katakan, jika anda tidak mempunyai keberanian untuk memberitahu orang apa yang anda mahu lakukan, dan jika anda tidak mempunyai rancangan, bagaimana anda boleh dipercayai untuk memimpin negara kita, terutamanya pada masa yang paling tidak menentu ini?

"Dalam beberapa minggu akan datang, saya akan berjuang untuk setiap undian. Saya akan mendapat kepercayaan anda. Dan saya akan membuktikan kepada anda bahawa hanya kerajaan konservatif yang dipimpin oleh saya tidak akan membahayakan kestabilan ekonomi kita yang dicapai dengan titik peluh untuk memulihkan negara dan mengembalikan keyakinan orang luar terhadap negara kita.

"Dengan rancangan yang jelas dan tindakan berani akan memberikan masa depan yang terjamin untuk anda, keluarga anda dan United Kingdom kita,"

* Ucapan penuh ini adalah berdasarkan sumber video yang dikongsi oleh Reuters.