LONDON: Bekas Perdana Menteri UK, Boris Johnson mengambil keputusan menarik diri daripada persaingan untuk menjadi pemimpin Parti Konservatif dan kembali menjawat jawatan perdana menteri.

Johnson mendakwa telah mendapat sokongan 100 ahli parlimen, tetapi enggan bertanding dan menyifatkan ia bukan tindakan yang betul untuk dilakukan dan "anda tidak boleh mentadbir dengan berkesan melainkan anda mempunyai parti yang bersatu di Parlimen,” lapor agensi berita PA Media.

Pengumuman beliau dibuat selepas bekas Menteri Kewangan Britain, Rishi Sunak secara rasmi mengumumkan akan bersaing untuk mengetuai Parti Konservatif, percubaan kedua beliau tahun ini.

Sunak telah mengumpulkan lebih 100 sokongan yang diperlukan daripada ahli parti Tory untuk bertanding. Percubaan kali pertama Sunak ialah pada musim panas lalu susulan peletakan jawatan Johnson, tetapi kalah kepada Liz Truss, yang meletak jawatan Khamis lalu.

Persaingan antara Johnson dan Sunak mungkin boleh memecah belahkan parti Konservatif yang memerintah, apatah lagi kerana ramai penyokong Johnson menyalahkan peletakan jawatan Sunak Julai lalu sebagai pencetus kejatuhan kerajaannya. Parti Konservatif, yang berkuasa selama 12 tahun, kini dilanda kegawatan berikutan peletakan jawatan kedua-dua Johnson dan Truss.

Kemungkinan kembalinya Johnson sebagai perdana menteri telah memecah belahkan pendapat dalam Parti Konservatif, dengan banyak penggubal undang-undang tidak menyokong prospek jawatan perdana menteri kembali kepada Johnson untuk kali kedua. Beliau meletak jawatan pada Julai lalu susulan beberapa siri skandal.

Sunak pada pagi Ahad mengumumkan beliau akan bersaing untuk merebut jawatan itu.

“United Kingdom adalah sebuah negara yang hebat tetapi kita menghadapi krisis ekonomi yang teruk. Itulah sebabnya saya berdiri untuk menjadi Ketua Parti Konservatif dan Perdana Menteri anda yang seterusnya. Saya mahu memperbaiki ekonomi kita, menyatukan parti kita dan melaksanakan tanggungjawab untuk negara kita," katanya dalam satu ciapan di Twitter.

Jika dipilih, Sunak akan menjadi Perdana Menteri UK pertama berketurunan India.