JAKARTA: Presiden Indonesia Joko Widodo (Jokowi) mendesak perang antara Israel dan Palestin dihentikan segera bagi mengelak peningkatan korban dan kemusnahan harta benda, lapor Agensi Berita ANTARA.

"Konflik telah memuncak dan menyebabkan kesan kemanusiaan yang lebih besar," menurutnya dalam satu kenyataan media berhubung situasi semasa konflik Israel-Palestin yang diakses daripada saluran YouTube Sekretariat Presiden pada Selasa.

Ketua negara itu meminta Menteri Luar Retno Marsudi dan kementerian serta institusi berkaitan mengambil tindakan segera bagi melindungi warga Indonesia di kawasan konflik.

"Punca konflik, iaitu pendudukan wilayah Palestin oleh Israel, mesti diselesaikan segera mengikut parameter yang dipersetujui oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu," tegasnya.

Kementerian Luar juga telah menyediakan pelan kontingensi untuk memindahkan warga Indonesia dari kawasan konflik dengan beberapa senario termasuk kemungkinan memindahkan rakyatnya melalui negara terdekat dengan Palestin iaitu Jordan, Lubnan dan Mesir.

"Kami sedang menyelaras dengan Kedutaan Indonesia di Amman, Beirut, dan Kaherah serta pelbagai pihak lain untuk memindahkan warga Indonesia yang menetap di wilayah Palestin khususnya 10 warga Indonesia yang berada di Semenanjung Gaza," kata jurucakap kementerian itu, Lalu Muhamad Iqbal.

Data kementerian merekodkan 45 warga Indonesia di Palestin, dengan 10 daripadanya berada di Semenanjung Gaza yang menjadi pusat sasaran serangan udara tentera Israel.

Selain itu, 230 warga Indonesia sedang mengikuti lawatan keagamaan di pelbagai tempat di Israel. Setakat ini, tiada laporan rakyat Indonesia menjadi mangsa ketegangan terbaharu itu diterima.

--BERNAMA-ANTARA