KUALA LUMPUR: Presiden Ukraine, Volodymyr Zelensky merayu kepada pemimpin dunia untuk menyokong perjuangan negaranya dengan menyertai Sidang Kemuncak Keamanan di Ukraine yang akan dihoskan oleh Switzerland.

Dalam satu mesej video kepada dunia, Zelensky berdiri di hadapan sebuah gedung cetak di Kharkiv yang baru-baru ini musnah akibat serangan Rusia.

Dengan sisa-sisa buku yang hangus di belakangnya, beliau menyatakan bahawa rakyat Ukraine tidak mahu Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diabaikan, seperti buku-buku yang terbakar.

Beliau berkata bahawa usaha majoriti global adalah jaminan terbaik bahawa semua komitmen akan dipenuhi.

Zelensky berkata 80 negara telah mengesahkan penyertaan dalam Sidang Kemuncak Keamanan, dan menyeru Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden dan Presiden China Xi Jinping untuk menghadiri sidang kemuncak itu.

"Kami terus bekerja dengan para pemimpin, mengundang mereka untuk menyertai Sidang Kemuncak ini, dan saya merayu kepada para pemimpin dunia yang masih tidak terlibat dalam usaha global Sidang Kemuncak Keamanan Global - kepada Presiden Biden, pemimpin AS, dan Presiden Xi, pemimpin China.

Sila, tunjukkan kepimpinan anda dalam memajukan keamanan - keamanan yang sebenar dan bukan sekadar jeda antara serangan," katanya dalam ucapan video itu.

Beliau berkata Sidang Kemuncak ini akan mendedahkan siapa yang sebenarnya mahu menamatkan perang.

"Tiada negara yang boleh menghentikan perang seperti ini sendirian, tanpa bantuan - penglibatan pemimpin dunia diperlukan," katanya.

Sementara itu, Sidang Kemuncak Keamanan di Ukraine akan berlangsung dari 15 hingga 16 Jun 2024, di Hotel Burgenstock di atas Tasik Lucerne di Switzerland.

Persidangan ini bertujuan untuk membina pelan keamanan 10 titik Zelensky, serta cadangan lain berdasarkan Piagam PBB.

Setakat ini, Canselor Jerman Olaf Scholz, Presiden Perancis Emmanuel Macron, Perdana Menteri Itali Giorgia Meloni, dan Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau telah mengesahkan kehadiran mereka dalam persidangan itu.

Rusia tidak dijemput ke persidangan ini, dan Kremlin menyuarakan keraguan mengenai hasil yang mungkin dicapai kerana pengecualian Moscow.

-- BERNAMA