Pertemuan antara Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak dengan Joko Widodo (Jokowi) hari ini selepas beliau dilantik secara rasmi sebagai Presiden Indonesia ketujuh, membuahkan harapan baharu dalam hubungan ekonomi dan diplomatik dua hala.

Koresponden Utusan di Jakarta, Saharudin Musthafa, sewaktu dihubungi Astro Awani melaporkan, pada pertemuan tersebut, Najib telah mengesyorkan idea untuk melaksanakan projek kereta ASEAN iaitu projek usahasama antara Proton Malaysia dengan Indonesia di bawah jenama kereta ASEAN.

“Idea itu juga disambut baik oleh Jokowi dan beliau telah meminta kerajaan Malaysia dan Indonesia untuk membuat kajian lebih lanjut supaya projek kereta ASEAN ini dapat direalisasikan suatu masa nanti,” ujar Saharudin.

Pada masa yang sama, isu perbatasan maritim juga mendapat perhatian dalam perbincangan singkat antara Najib dan Jokowi hari ini.

“Jokowi memberitahu, jika ada sebarang isu atau masalah yang tercetus antara Malaysia dan Indonesia, biarlah isu itu dapat diselesaikan seberapa pantas supaya dapat mengelakkan sebarang persengketaan,” katanya.

Sehubungan itu, menurut Saharudin, Najib juga menyampaikan saranan agar kedua-dua kerajaan melantik ketua rundingan bagi menyelesaikan masalah yang berkaitan isu maritim khususnya di Sulawesi Selatan.

Dalam pertemuan bersejarah itu, Najib telah menzahirkan keazaman kepada Jokowi untuk terus mengakrabkan hubungan dua hala dan beliau secara peribadi telah mengundang Presiden tersebut untuk mengadakan lawatan rasmi ke Malaysia dalam waktu terdekat.

“Presiden Jokowi telah menyambut baik undangan rasmi daripada Najib dan akan memberikan tarikh yang sesuai untuk kunjungan beliau ke Malaysia.