“Air naik dua ke tiga meter dalam masa satu jam sahaja. Tiada bantuan yang sempat diterima kerana semuanya berlaku dengan pantas,” kata Felipe Ybarsabal, salah seorang mangsa Ribut Tropika Tembin di Selatan Mindanao, Filipina, ketika dihubungi Reuters melalui telefon.

Petani berusia 65 tahun itu berkata, banjir mencecah bumbung rumahnya dalam masa yang cukup singkat, memaksa dirinya dan keluarga berlari ke tempat yang lebih tinggi tanpa sempat menyelamatkan apa-apa daripada rumahnya.

200 nyawa terkorban, ratusan hilang, dan 70,000 hilang tempat tinggal

Pihak berkuasa Filipina menyebut ribut yang mengakibatkan banjir kilat dan tanah runtuh itu telah meragut hampir 200 nyawa, serta menyebabkan ratusan lagi hilang, manakala dianggarkan 70,000 lagi hilang tempat tinggal.

Mereka juga memaklumkan media bahawa angka kematian dijangka meningkat, terutamanya di bahagian pendalaman dan persisiran pantai.

Menurut agensi berita itu lagi, penduduk didapati mengabaikan amaran yang dikeluarkan pihak berkuasa untuk meninggalkan kawasan terbabit, terutamanya persisiran pantai dan tepian sungai.

BACA: Ribut Tembin ragut sekurang-kurangnya 30 nyawa di selatan Filipina

BACA: 130 maut, puluhan hilang, akibat banjir lumpur Filipina

BACA: Ribut tropika Tembin: Angka kematian di Mindanao hampiri 200 orang

BACA: Ribut Tropika Tembin: 160 mangsa masih hilang


Ribut Tropika Tembin yang bermula Jumaat lepas, telah melalui beberapa pulau di Filipina, dengan kelajuan 20 km/j dan meningkat ke 120 km/j sewaktu meninggalkan negara itu.

Untuk tahun ini sahaja, sebanyak 20 kejadian ribut tropika telah dilaporkan, tetapi tahap kemusnahan yang diakibatkan Tembin merupakan sesuatu yang di luar jangkaan.

Sementara itu, Ketua Eksekutif Palang Merah Filipina, Senator Richard J Gordon melalui laman Twitter rasmi beliau berkata, pihaknya akan terus memantau dan menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa yang terlibat melalui kerjasama berterusan dengan pihak berkuasa.





Selain itu, sambutan Krismas di Filipina terus muram ekoran satu lagi tragedi yang meragut 37 nyawa, iaitu kebakaran di sebuah pusat membeli belah terkemuka di Davao.

Naib Datuk Bandar, Paolo Duterte dilaporkan sebagai berkata, pihak bomba mengalami kesukaran untuk memasuki pusat membeli belah itu, dan kebarangkalian untuk 36 lagi mangsa yang terperangkap dapat diselamatkan adalah kosong.