KUALA LUMPUR: Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) mengesahkan mangsa yang terkorban dalam kejadian rusuhan bola sepak di Stadium Kanjuruhan Kabupaten Malang, Jawa Timur bukan berpunca daripada pergaduhan antara penyokong.

Sebaliknya, Setiausaha Agungnya, Yunus Nusi berkata mangsa yang terkorban dipercayai akibat sesak nafas, terhimpit serta dipijak ketika para penyokong cuba untuk keluar daripada stadium berkenaan.

Begitupun, beliau berkata laporan punca kejadian akan dimaklumkan oleh pasukan penyiasat PSSI selewat-lewatnya malam ini.

"Sepertimana anda semua ketahui, ini bukan sebuah pergaduhan antara para penyokong. Korban lebih kepada terhimpit di bahagian pintu. Selain itu, puluhan ribu tidak tahu sehingga menyebabkan ada yang terjatuh serta terpijak.

"Sekali lagi ditekankan, kejadian di Kanjuruhan bukan pergaduhan antara penyokong, bukan pertentangan antara masyarakat dan penyokong tetapi ribuan penonton mahu keluar (dari stadium)," katanya dalam sidang media yang disiar secara langsung di Kompas TV hari ini.

.

Tegasnya lagi, kejadian berlaku begitu pantas dan pihak polis telah melakukan tindakan yang sewajarnya bagi meredakan keadaan.

Mengulas lanjut, Yunus berkata PSSI telah menyerahkan laporan kepada  Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) berhubung insiden berkenaan.

"Kita berharap ia akan menjadi rujukan pihak FIFA, dan FIFA tidak mengambil tindakan yang bakal menjejaskan Indonesia (sebagai bakal tuan rumah Piala Dunia bawah 20 tahun)," katanya.

Dalam kejadian pada Sabtu malam, hampir 200 orang dilapor terbunuh termasuk dua anggota polis.

Insiden disifatkan sebagai salah satu bencana terburuk dalam arena bola sepak dunia selepas di Peru yang mengorbankan 300 individu dalam kejadian lebih 50 tahun lalu.

DIfahamkan, kematian turut berpunca daripada tindakan pihak polis melepaskan gas pemedih mata sehingga menyebabkan situasi menjadi kelam-kabut.

Susulan kejadian tersebut, Liga Indonesia digantung selama seminggu.