MOSCOW: Syarikat kereta api terkemuka Eropah Eurostar yang menghubungkan United Kingdom (UK) dengan Perancis, Belgium dan Belanda pada Selasa membatalkan beberapa perkhidmatannya berikutan mogok yang dianjurkan kesatuan sekerja Perancis di seluruh negara bagi menuntut kenaikan gaji di tengah-tengah peningkatan kos sara hidup.

"Disebabkan piket di Perancis pada 17 dan 18 Oktober, kami terpaksa membatalkan beberapa perkhidmatan," menurut syarikat itu menerusi laman sesawangnya, lapor Sputnik.

Perkhidmatan Eurostar merentasi Selat Inggeris melalui Terowong Channel yang menghubungkan tanah besar Eropah dengan UK menggunakan laluan kereta api.

Mogok itu diumumkan minggu lalu oleh empat kesatuan sekerja Perancis yang terkemuka iaitu Konfederasi Am Buruh (CGT), Gabungan Am Buruh - Tenaga Pekerja (FO), Federation Syndicale Unitaire dan Solidaires.

Kesatuan pengangkutan Perancis termasuk CGT RATP, pengendali kereta api nasional SNCF - SUD-Rai, dan CGT-Cheminots turut mengumumkan keputusan mereka untuk menyertai mogok itu.

Piket oleh pekerja sektor tenaga di Perancis berterusan sejak pekerja ExxonMobil melancarkan mogok pada 21 Sept lalu.

Pada 27 Sept pekerja syarikat tenaga Perancis TotalEnergies pula menyertai piket itu.

-- BERNAMA