WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden berkata, berdasarkan trajektori peluru berpandu yang mendarat di Poland, adalah 'mustahil' ia dilancarkan dari Rusia, lapor Sputnik.

"Terdapat maklumat awal yang membantah dakwaan itu, saya tidak mahu mengeluarkan apa-apa kenyataan sehingga kita menyiasat sepenuhnya tetapi berdasarkan trajektori, tidak mungkin ia dilancarkan dari Rusia," kata Biden pada Selasa.

Biden berkata, selepas pertemuannya dengan beberapa pemimpin Kumpulan Tujuh (G7) dan NATO, terdapat persetujuan menyeluruh dalam kalangan semua pihak untuk menyokong siasatan Poland terhadap insiden itu.

Rusia menafikan tuduhan serangan peluru berpandu yang mendarat di Poland dan menyifatkannya sebagai usaha untuk meningkatkan ketegangan di Ukraine.

Biden menambah bahawa duta NATO akan bertemu dengannya bagi membincangkan mengenai perkara itu.

Biden telah mengadakan pertemuan dengan pemimpin dari Perancis, United Kingdom, Jerman, Jepun, Sepanyol, Belanda, Itali, Kanada dan Kesatuan Eropah.

Terdahulu, dalam satu kenyataan, Presiden Poland, Andrzej Duda berkata, Poland tidak mempunyai sebarang bukti konklusif pada masa ini tentang dalang yang melancarkan peluru berpandu dan tiada tanda-tanda bahawa kejadian sama akan berulang. - BERNAMA