HUN Sen, Perdana Menteri yang memerintah Kemboja hampir empat dekad pada Rabu mengumumkan pengundurannya dan bakal menyerahkan kuasa kepada anak lelakinya Hun Manet.

Pelantikan Hun Manet bagaimanapun sudah dijangka berdasarkan pendedahan yang sudah diberikan Hun Sen semasa pemerintahannya.

Berikut lima perkara tentang Hun Manet:

1. Hun Manet adalah seorang jeneral dan ahli politik Kemboja yang merupakan anak sulung kepada Hun Sen dan Bun Rany. Dilahirkan pada tahun 1977 semasa pemerintahan Khmer Merah. Beliau berkahwin dengan Pich Chanmony, bekas Miss Kemboja, dan memiliki tiga orang anak.

2. Beliau juga merupakan ahli Jawatankuasa Tetap Parti Rakyat Kemboja dan ketua sayap belia parti tersebut, menjadikan beliau bakal calon perdana menteri selepas Hun Sen.

3. Hun Manet menyertai angkatan tentera pada tahun 1995. Beliau berjaya menamatkan pengajian di Akademi Tentera Amerika Syarikat di West Point, memiliki ijazah sarjana dari Universiti New York, dan PhD dari Universiti Bristol.  Beliau kini adalah komander Tentera Diraja Kemboja dan Timbalan Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Diraja Kemboja.

4. Hun Manet pernah terlibat dalam pelbagai operasi tentera, misi diplomatik, dan memimpin pasukan penangkapan pengganas negara.

5. Walaupun cuba menarik sokongan generasi muda melalui penglibatan media sosial dan promosi pendidikan serta sukan, Hun Manet menghadapi kritikan daripada kumpulan hak asasi manusia, aktivis dan ahli politik yang diasingkan yang menuduhnya terlibat dalam rejim autoritarian bapanya dan tindakan keras menindas pandangan berbeza.


* Artikel ini ditulis menggunakan bantuan aplikasi Bing dan ChatGPT, berdasarkan rujukan sumber-sumber sahih.