BANGKOK: Thailand merancang untuk melaksanakan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) dengan rakan dagang strategik bagi meningkatkan lagi eksport produk pertanian dan produk pertanian yang diproses negara itu.

Jurucakap kerajaan, Chai Wacharonke berkata, Perdana Menteri Srettha Thavisin akan menggunakan FTA Thailand untuk menarik pelaburan dan perdagangan asing, membuka pasaran baharu untuk produk pertanian selain meningkatkan daya saing negara di pasaran antarabangsa.

"Perdana Menteri mempunyai dasar untuk menggalakkan kerjasama ekonomi antarabangsa yang berkesan melalui FTA, sebagai sebahagian daripada "diplomasi ekonomi proaktif" kerajaan.

"Inovasi dan perancangan pasaran berasaskan trend adalah strategi tambahan yang digunakan untuk meningkatkan kualiti hidup petani dan usahawan Thailand," menurutnya dalam satu kenyataan.

Chai berkata, kerajaan sedang bekerjasama dengan pakar tempatan dan luar negara dalam merancang satu pelan untuk mengurangkan kos dan meningkatkan produktiviti serta pendapatan petani di bawah dasar "Market-Led, Innovation-Driven, Triple Farmers' Income".

Wakil Perdagangan Thailand (TTR) baru-baru ini telah bertemu dengan pengurusan Huawei (Thailand) Company Limited dan eksekutif dari Kementerian Pertanian dan Koperasi untuk membincangkan penggunaan penyelesaian inovatif Huawei untuk meningkatkan sektor pertanian.

Teknik baharu ini akan membantu dalam mengurangkan kos bekalan elektrik untuk petani berskala kecil, mewujudkan pangkalan data berskala besar dalam pertanian dan perdagangan untuk memulakan pelan berasaskan trend terkini dan membangunkan "aplikasi Pirunraj" sebagai platform perdagangan dengan format "From farm to Table".

Thailand pada masa ini merupakan pengeluar utama produk pertanian di ASEAN dan yang ketujuh terbesar secara global. Selain itu, ia menduduki tempat ketiga di ASEAN dan tempat ke-11 secara global sebagai pengeluar produk pertanian yang diproses pada tahun 2023.

Menurut data Kementerian Perdagangan, eksport produk pertanian Thailand ke rakan dagang FTA pada tahun 2023 meningkat sebanyak 4 peratus dengan nilai US$19.56 bilion.

Eksport produk pertanian yang diproses ke rakan dagang FTA pada tahun 2023 juga meningkat sebanyak 2 peratus dengan nilai AS$15.07 bilion.

Antara rakan dagang FTA Thailand, China akan menjadi pengimport terbesar produk pertanian dan pertanian yang diproses Thailand pada tahun 2023.

Eksport produk pertanian ke China tahun lepas meningkat sebanyak 11 peratus menyumbang 42 peratus daripada jumlah eksport produk pertanian dan produk pertanian yang diproses.

Ini diikuti oleh pasaran ASEAN yang berkembang sebanyak 5 peratus.

Produk pertanian dan produk pertanian yang diproses Thailand yang paling popular dalam kalangan rakan dagang FTA adalah beras diikuti kopi serta buah-buahan segar, sejuk, beku dan kering. - BERNAMA