BANGKOK: Thailand hari ini merekodkan sejumlah 1,543 kes koronavirus baharu, menjadikannya rekod kenaikan paling tinggi sejak pandemik bermula di negara itu, selepas menunjukkan catatan peningkatan sepanjang tempoh seminggu ini.

Reuters melaporkan, bagaimanapun dalam 24 jam terakhir, tiada kematian baharu direkodkan.

Keseluruhan jumlah kes COVID-19 di Negara Gajah Putih itu setakat ini adalah 37,453, dengan angka kematian masih kekal pada 97 orang.

Pihak kerajaan dan rakyat negara itu menyedari bahawa mereka sedang berdepan penularan gelombang ketiga.

Pada Rabu (14 April), sebanyak 1,335 kes COVID-19 citatatkan, dan juga dianggap jumlah yang besar sejak bermulanya pandemik.

Kenaikan angka jangkitan itu direkod menjelang sambutan tahun baharu Songkran, sekali gus memaksa pihak berkuasa mengeluarkan peringatan kepada orang ramai supaya tidak melakukan perjalanan yang tidak penting selain mengurangkan perhimpunan yang ramai.

Semua itu adalah langkah untuk mencegah kemungkinan penularan, termasuk varian B117 yang kali pertama dikesan di Britain.

"Tempoh selepas Songkran adalah waktu yang kritikal untuk mengawal jangkitan, jika tidak kita boleh menyaksikan antara 10,000 hingga 20,000 kes sehari," ujar pegawai kesihatan kanan, Opas Karnkawinpong, yang turut menggalakkan rakyat agar terus bekerja dari rumah selama dua minggu selepas cuti umum tersebut.

Bermula Khamis, pusat beli-belah akan ditutup lebih awal daripada jam 9 malam untuk mencegah kemungkinan penularan, kata kumpulan industri runcit.

Thailand secara umum dapa mengawal penularan koronavirus berbanding negara lain, meskipun program vaksinasi di negara itu berjalan dengan perlahan.

BACA: Rakyat Thailand sanggup lupakan sambutan Songkran gara-gara COVID-19