KUALA LUMPUR: Tiada kem tahanan melibatkan etnik Uighur dan kumpulan minoriti Islam di Xinjiang, sebaliknya, ia merupakan pusat pendidikan dan vokasional untuk kumpulan itu yang dibina berlandaskan undang-undang, selaras pengiktirafan antarabangsa.

Menegaskan perkara itu, Pengerusi Kerajaan Wilayah Autonomi Xinjiang, Shohrat Zakir berkata, dakwaan wujud kem tahanan berkenaan hanya dimainkan media asing yang bermotifkan spekulasi politik.

"Sehingga Oktober 2019, semua pelatih dari pusat latihan berkenaan telah tamat pengajian. Sehingga kini, mereka telah memperoleh pendapatan yang stabil dan mereka dapat menampung kehidupan.

"Tuduhan bahawa kononnya pusat latihan itu telah menahan sejuta etnik Uighur, adalah tidak berasas seperti tuduhan pembiayaan keganasan ke atas mereka," katanya semasa seminar dalam talian "Xinjiang is a Wonderful Land" yang dihoskan Kedutaan China dan Wilayah Autonomi Xinjiang pada Jumaat. 

BACA: UK dakwa terdapat bukti kukuh wujud buruh paksa di Xinjiang, China

BACA: Penjara di China umpama neraka - Etnik Uighur


Ujarnya, laporan berita yang tidak sahih itu disiarkan media asing  dan pada masa sama, Amerika Syarikat (AS) dilihat menyokong rumusan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hak asasi manusia kononnya wujud kem tahanan berkenaan.

"Malah, laporan berkenaan hanya melibatkan satu temu ramah dengan lapan individu dan perkiraan data yang dilihat tidak bertanggungjawab," ujarnya.

Selain itu, beliau menegaskan, pendedahan oleh laporan penyelidik juga merupakan satu penipuan yang dibuat kepada media.

"China adalah sebuah negara yang berlandaskan kedaulatan undang-undang dan kebebasan komunikasi rakyat adalah dilindungi undang-undang.

"Xinjiang menekankan usaha membanteras keganasan dan melindungi hak asasi manusia berlandaskan undang-undang dan pada masa sama, melindungi hak kebebasan kumpulan etnik dalam usaha mengekang keganasan ekstremisme," tambahnya.

Malah beliau menyifatkan, tuduhan laporan media Barat mengenai ramai yang terbunuh di pusat berkenaan dan kerajaan melakukan keganasan terhadap wanita adalah mengarut.

Dalam pada itu, Zakir berkata, Xinjiang adalah kunci kepada usaha membanteras keganasan ekstremisme di China.

"Sebelum ini, Xinjiang telah memperlihatkan isu keganasan dan ektremisme kalangan penduduk.

"Antara tahun 1990 hingga 2016 keganasan ekstremisme kalangan penduduk di perkampungan meningkat seperti kejadian pengebom bunuh diri dan  rusuhan di Xinjiang menyebabkan jumlah kematian yang besar di kalangan mereka yang tidak bersalah termasuk ratusan anggota polis," katanya.

Justeru, usaha membanteras ekstremisme di Xinjiang dipertingkatkan demi keamanan di wilayah itu, katanya.

"Dengan kerjasama antarabangsa dan strategi dilaksanakan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(PBB) melalui resolusi antikeganasan, Xinjiang berusaha keras untuk membanteras aktiviti keganasan yang melanggar hak asasi manusia, keselamatan awam dan menggugat perpaduan," ujarnya.