GAZA: Tindakan pentadbiran Amerika Syarikat (AS) yang menyekat gencatan senjata dan menyokong serangan serta pembunuhan di Gaza, menunjukkan keruntuhan nilai etika dan prinsip hak asasi manusia yang diiklankan oleh masyarakat antarabangsa.

Jurucakap Kementerian Kesihatan Gaza, Dr Ashraf Al-Qudra berkata, pihaknya juga terkejut dengan tindak balas 'sunyi' yang dipaparkan dunia apabila melihat pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh tentera Zionis di utara Gaza.

Jelas beliau, dalam beberapa jam yang lalu, tentera Israel melancarkan sekurang-kurangnya 17 serangan pembunuhan beramai-ramai di semua kawasan di Semenanjung Gaza.

"Rejim Zionis melaksanakan hukuman mati dan pembunuhan beramai-ramai di utara Gaza selepas melumpuhkan perkhidmatan kesihatan, memusnahkan hospital dan mengakibatkan hospital tidak dapat beroperasi.

"Rejim Zionis melumpuhkan sistem kesihatan di utara Gaza bertujuan untuk memindahkan seramai 800,000 orang dan melucutkan perkhidmatan kesihatan kepada ribuan wanita hamil, kanak-kanak dan pesakit kronik yang cedera," katanya dalam satu Persidangan Kesihatan pada Selasa.

AS sebelum ini menggunakan kuasa veto terhadap draf resolusi Majlis Keselamatan PBB yang menggesa gencatan senjata segera dikuatkuasakan bagi menghentikan peperangan antara Israel dan Hamas.

Dr Ashraf berkata, jumlah korban akibat serangan Israel meningkat kepada 19,667 orang, manakala 52,586 mangsa cedera sejak 7 Oktober lalu.

Ujar beliau lagi, seramai 214 terkorban dan 300 mangsa yang cedera tiba di hospital sejak Selasa, dengan sebilangan besar mangsa masih terperangkap di bawah runtuhan dan jalan raya.

"Hospital di selatan Gaza tidak mampu menampung jumlah kes jangkitan yang besar.

"Mereka terpaksa membezakan tahap kecederaan antara kes untuk menyelamatkan nyawa pesakit dengan keupayaan klinikal, perubatan serta manusia yang terhad.

"Kami merayu kepada institusi antarabangsa untuk mengambil tindakan segera bagi memberi bantuan kepada hospital dengan bekalan perubatan, bahan api dan pasukan perubatan khusus," katanya lagi.

Dr Ashraf menambah rejim Israel didakwa menahan 10 kakitangan kesihatan dari Hospital Al-Awda, menjadikan jumlah anggota kesihatan yang ditangkap oleh zionis meningkat kepada 99 orang.

Katanya lagi, pencerobohan Israel terhadap sistem kesihatan menyebabkan 310 kakitangan kesihatan terkorban, dan 102 ambulans musnah serta tidak dapat beroperasi.