Dek kerana bertindak kejam dengan melampiaskan nafsunya terhadap seekor kuda, seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara 20 bulan oleh mahkamah di Oregon, Amerika Syarikat.

Kenneth Duyck, 21, didapati bersalah selepas mengaku bersalah atas tuduhan 'merogol' binatang serta memiliki kenderaan curi.

Siasatan keatasnya sebelum itu bermula apabila seorang saksi, yang juga pemilik kuda malang berkenaan, mendakwa kuda miliknya telah ditambat dengan cara yang berbeza, selain beberapa peralatan di kandang kuda telah dialihkan.

Anak saksi yang juga seorang veterinar, mengesyaki kuda berkenaan sudah 'dinodai', lalu mengambil beberapa sampel DNA di badan kuda berkenaan.

Sampel itu kemudiaannya digunakan ketika siasatan dan bukti pendakwaan di mahkamah.

Duyck dikatakan membuat pengakuan kepada polis yang dia telah melampiaskan nafsunya di bahagian ekor haiwan malang terbabit.

BACA JUGA: 8 lelaki didakwa 'rogol' kambing bunting sampai putus nyawa

Anak saksi yang juga seorang veterinar, mengesyaki kuda berkenaan sudah 'dinodai', lalu mengambil beberapa sampel DNA di badan kuda berkenaan. - Gambar hiasan

Peguambela dalam hujahnya berkata anak guamnya sedang khayal dengan ubat-ubatan ketika melakukan kesalahan itu dan memohon hukuman diringankan.

Selain dipenjara, mahkamah turut mengarahkan Duyck didaftarkan sebagai pesalah seksual dan harus selesai rawatan di pusat pemulihan mental.