Bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair, mengaku memberi sokongan kepada Presiden Amerika Syarikat George W. Bush untuk membuat perubahan rejim di Iraq, lapan bulan sebelum pencerobohan yang diketuai AS ke atas Iraq dilancarkan pada Mac 2003.

Kenyataan berkenaan dibuat susulan Laporan Chilcot yang merumuskan keputusan untuk menyertai perang Iraq dibuat berdasarkan sumber risikan yang tidak sahih.

Bagaimanapun, Blair mempertahankan tindakannya dan menyatakan sokongan berkenaan dibuat dengan syarat tertentu.

"Saya jelas, terbuka dan secara peribadi bahawa kita (United Kingdom) akan bersama dengan Amerika Syarikat dalam menangani isu ini (Iraq). Saya turut menekankan dalam nota kepada (bekas AS) Presiden (George W) Bush pada 28 Julai 2002, tetapi saya juga berkata kami terpaksa meneruskan dengan cara yang betul, dan saya menyatakan syarat yang perlu, terutamanya yang kita harus turun PBB (Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu) dan mengelakkan tindakan terhadap siasatan atau laporan yang diperolehi," kata Blair.


Laporan yang diterbitkan oleh Sir John Chilcot itu mengkritik tindakan Britain yang gagal membuat persiapan sewajarnya sebelum menyertai perang berkenaan.

Laporan itu juga menyiarkan surat yang dihantar oleh Blair kepada Bush.

Dalam surat berkenaan, Blair meyakinkan Bush bahawa pihaknya akan melakukan apa-apa sahaja untuk menggulingkan Presiden Saddam Hussain.

Blair turut menulis bahawa penggulingan Saddam adalah perkara yang wajar dilakukan walaupun pada masa ia ditulis, Blair juga memaklumkan kepada warga Britain bahawa tiada keputusan untuk pergi ke perang terhadap Iraq telah dibuat.