LONDON: Universiti Oxford akan mewujudkan anugerah khas sebagai tanda penghargaan terhadap saintis kelahiran Malaysia, Dr Ling Felce yang meninggal dunia dalam kemalangan pada 1 Mac lalu.

Mendiang Dr Ling Felce disifatkan universiti itu sebagai saintis yang memiliki pemikiran luar biasa selepas melakukan kajian tindak balas imun terhadap COVID-19 sebelum kematiannya.

Menurut laporan portal berita BBC News, pengenalan anugerah khas itu akan diiringi bantuan kewangan untuk menyokong bimbingan latihan kepada penyelidik-penyelidik baharu.

Mendiang Dr Ling Felce merupakan tulang belakang di sebalik pembangunan biologi pengkomputeran sebaik tamat Program Latihan Data Sains Bioperubatan di Institut Perubatan Molekul MRC Weatherall.

Pengarah Program yang juga Profesor Pengiraan Genom, David Sims turut menyifatkan mendiang sebagai seorang yang pintar dan menyenangkan sepanjang mengenalinya.

Sehubungan itu, Akademi Sains Perubatan Univesiti Oxford (CAMS) akan mewujudkan Anugerah Ling Felce yang menawarkan bantuan kewangan untuk anak muda yang berminat mengikuti program bergelar penyelidik biologi pengkomputeran.

Mendiang Dr Ling Felce dilahirkan di Malaysia pada 1986 dan berhijrah ke London pada 1991 bersama keluarganya.

Dia mengikuti pengajian biokimia di Universiti Oxford pada 2005 serta pernah mewakili universiti itu dalam sukan ragbi.

Ibu kepada dua cahaya mata itu maut selepas dirempuh oleh sebuah lori ketika sedang berbasikal di persimpangan St Clement's Street dan The Plain dan meninggal dunia serta-merta di tempat kejadian susulan kecederaan parah.