JAKARTA:Indonesia telah meluluskan vaksin COVID-19 buatan Sinovac Biotech untuk diberikan kepada golongan warga emas.

Ia sekali gus berpotensi mengubah strategi republik tersebut yang mengutamakan populasi pekerjanya dalam pemberian suntikan vaksin.

Menurut pihak berkuasa, ini kerana data sebelum ini mengenai keselamatan vaksin itu terhadap warga emas adalah terhad.

Memetik laporan Reuters, Badan Pengawal Ubat dan Makanan (BPOM) dalam satu surat berkata, ia telah meluluskan penggunaan CoronaVac buatan Sinovac bagi golongan warga emas setelah “mempertimbangkan keadaan pandemik COVID-19 ketika ini dan maklumat terhad berhubung manfaat dan keselamatan vaksin tersebut”.

Surat berkenaan dihantar kepada rakan kongsi Sinovac di Indonesia iaitu, Bio Farma.

BACA: Vaksin COVID-19: Sinovac lulus penjualan bersyarat

Jurucakap pasukan petugas khas COVID-19 negara, Wiku Adisasmito, mengesahkan kesahihan surat berkenaan.

Sementara itu, Bio Farma juga mengesahkan menerima surat tersebut, namun tidak mendedahkan sebarang perincian lanjut.

Kerajaan telah mengagihkan sebanyak tiga juta dos vaksin Sinovac di seluruh Indonesia bermula bulan lalu dengan keutamaan diberikan kepada petugas kesihatan dan penjawat awam.

BACA: COVID-19: Influencer antara golongan pertama terima vaksin di Indonesia



Vaksin COVID-19 | Jokowi individu pertama di Indonesia terima suntikan vaksin


Data kerajaan menunjukkan hampir 800,000 individu telah menerima suntikan pertama, namun pihak berkuasa berkata mereka akan memperolehi 25 juta lagi dos menjelang akhir Mac ini.

Dalam masa setahun, Indonesia ingin memvaksinasi lebih 180 juta individu, atau dua pertiga daripada jumlah penduduknya yang terdiri daripada 270 juta orang.

Kementerian Kesihatan Indonesia enggan memberikan sebarang komen, namun ada menyatakan golongan warga emas akan menerima suntikan vaksin pada April ini.

Sinovac pada Sabtu berkata CoronaVac telah diluluskan pengatur produk perubatan China untuk penggunaan masyarakat umum.

Ujian percubaan fasa pertama dan kedua di China menunjukkan vaksin tersebut selamat digunakan bagi  mencetuskan tindak balas imun dalam kalangan peserta lebih tua.

Bagaimanapun, Sinovac mengeluarkan peringatan bahawa data untuk kadar perlindngan dalam kalangan orang berusia 60 tahun ke atas adalah ‘terhad’.

“Apabila institusi yang berkaitan… menggunakan vaksin tersebut, keperluan untuk menberikan produk itu harus dinilai dengan mempertimbangkan status kesihatan dan risiko pendedahan kumpulan usia berkenaan,” katanya.

Pakar epidemiologi di Universiti Indonesia, Pandu Riono, berkata Indonesia perlu menyegerakan pemberian vaksin kepada golongan warga emas sekiranya ingin menghentikan penularan wabak COVID-19.

Dalam perkembangan berkaitan, beberapa negara seperti Amerika Syarikat dan Britain yang telah memulakan proses memvaksinasi dengan memberikan keutamaan kepada golongan warga emas yang lebih mudah diserang penyakit pernafasan.

Setakat Ahad (7 Februari 2021), Indonesia mencatatkan 1,147,010 kes positif COVID-19 dan merekodkan angka korban sebanyak 31,393 kes.