PERDANA Menteri Britain Boris Johnson memberi jaminan akan meneruskan pengedaran ratusan ribu dos vaksin COVID-19 setiap hari menjelang pertengahan Januari.

Malah, jelasnya, beliau tidak mempunyai keraguan bahawa kesemua yang dalam golongan rentan akan menerima suntikan vaksin menjelang 15 Februari akan datang.

Pada Khamis, Johnson memperincikan pelan kerajaannya yang bakal menyaksikan lebih 1,000 pakar bedah tempatan melaksanakan progam vaksinasi dengan 223 hospital dan 200 farmasi menjelang hujung minggu depan.

"Jika semuanya berjalan lancar, ia (program vaksinasi) mampu untuk memberikan ratusan ribu dos vaksin setiap hari menjelang 15 Januari.

"Dan sebahagian perancangan juga merangkumi, semua diberikan vaksin dalam radius 10 batu. Malah, tiada had dari segi pengedaran atau kuasa, hanya tertakluk kepada bekalan vaksin.

"Saya juga tidak meragui bahawa kita mempunyai bekalan yang mencukupi untuk memberikan vaksin kepada empat kumpulan ini menjelang 15 Februari," katanya Johnson pada satu sidang media. 

Beliau pada masa sama memaklumkan akan bekerjasama rapat dengan Perkhidmatan Kesihatan Nasional Britain (NHS) untuk mempercepatkan proses vaksinasi.

Untuk rekod, lebih 600,000 penduduk di negara itu sudah menerima dos pertama vaksin keluaran Pfizer-BioNTech sejak proses vaksinasi bermula di negara itu Disember lalu.