PARA saintis di Antartika memberi amaran tentang penyebaran virus selesema burung H5N1 yang boleh membawa maut.

Ia selepas penyakit itu mula dikesan di tanah besar benua beku itu bulan lalu dan sejak itu dikesan dalam populasi burung penguin dan kormoran tempatan.

Penyebaran virus di Antartika telah memusnahkan populasi burung di seluruh dunia dan melanda populasi burung liar dan mamalia marin Amerika Selatan dengan teruk.

Ia telah menimbulkan amaran kecemasan tentang potensi kesan ke atas koloni penguin yang besar di Antartika, sebuah wilayah beku di dunia.

Menurut penyelidik dari Pontifical Catholic University of Chile, Fabiola Leon, terdapat juga spesies dalam bahaya kepupusan, seperti penguin Maharaja dan burung lain.

Ia selepas beliau melakukan sebahagian daripada ekspedisi pada akhir 2023 dan awal 2024 untuk memantau virus selesema burung di Antartika.

Institut Antartika Chile (INACH), yang menganjurkan ekspedisi itu, mengumumkan minggu ini ia telah mengesan kes selesema burung positif baharu di rantau itu, yang dikatakan sebagai penemuan "penting" kerana ia termasuk kes dalam penguin.

Kes positif termasuk sembilan penguin Adelie dan satu kormoran Antartika.

Virus itu pertama kali ditemui pada burung laut Skua di tanah besar Antartika bulan lalu.

Leon turut memberi amaran bahawa sifat koloni penguin yang sesak dan pergerakan migrasi boleh memburukkan lagi penyebaran virus itu.

Ini kerana ia mungkin menggalakkan dan meningkatkan kadar penularan penyakit dalam kalangan pelbagai koloni burung.