LOS ANGELES: Susulan kenyataan anti-semitik (anti Yahudi), syarikat jenama Adidas mengambil keputusan menamatkan kontrak bersama penyanyi rap, Kanye West yang kini dikenali sebagai Ye.

Memetik laporan BBC, Adidas memutuskan usahasama dengan Ye kerana menyifatkan ucapan yang berunsur hasutan dan anti-semitik sebagai keterlaluan.

“Adidas tidak bertolak ansur dengan komen kebencian. Komen dan tindakan Ye baru-baru ini tidak boleh diterima, penuh kebencian, berbahaya dan ia melanggar nilai kepelbagaian dan polisi syarikat agar saling menghormati,” kata wakil syarikat itu.

Tegas Adidas, syarikat itu memutuskan menamatkan segala kerjasama dengan Ye serta-merta, menamatkan pengeluaran produk Yeezy serta menghentikan segala pembayaran kepada Ye dan syarikatnya.

Terdahulu, Ye mengejutkan dunia selepas melancarkan pertunjukan fesyen Yeezy serta memakai kemeja T bertulis "White Lives Matter" di Minggu Fesyen Paris pada 3 Oktober lalu.

Difahamkan, kerjasama jenama Yeezy dengan Ye mencatat sejarah kejayaan syarikat manakala pembatalan kontrak menyebabkan Adidas mengalami kerugian sebanyak £217 juta (RM1.17 bilion) pada tahun 2022.

Dalam masa sama, jenama Morgan dan Gap turut menamatkan kerjasama bersama Ye. Gap dalam satu kenyataan memaklumkan syarikat akan menarik produk Yeezy Gap daripada kedai serta menutup laman web YeezyGap.com.

Bukan itu sahaja, jenama Balenciaga dan Agensi Pencarian Artis Kreatif juga memutuskan hubungan dengan Ye awal Oktober ini.

Untuk info, Ye pernah mendedahkan dia disahkan menghidap penyakit mental pada tahun 2018 serta memaklumkan tidak pernah melihat penyakit itu sebagai satu kelemahan sebaliknya menyifatkan memberi banyak kelebihan kepadanya. -- Agensi