SELEPAS kejayaan single Bunga menjana lebih lima juta tontonan di YouTube dalam tempoh tiga bulan, penyanyi dan rapper Altimet akhirnya muncul dengan single terbaru berjudul Muda.

Altimet atau nama sebenarnya Ahmad Abdul Rahman, 40, menampilkan komposer dan penyanyi hip hop generasi baru, Kidd Santhe bersama ahli kumpulan Mirwana, Akmal di dalam singlenya.

Bercerita di sebalik kolaborasinya, Altimet menjelaskan hasil karya asal Akmal berjudul Esok Menanti merupakan salah satu lagu yang dibuat untuk album Kotarayaku pada tahun 2012 lalu.

"Walaupun tak terpilih untuk masuk ke album tersebut, melodi dan korusnya sering menghantui telinga saya.

"Setelah memulakan proses menulis album Air, saya menghantar lagu Esok Menanti kepada Kidd Santhe untuk diberi gubahan yang baru dan sangat berpuas hati dengan hasil karyanya," katanya.

BACA: 'Kalau nak bahasakan saya, sebut nama saya' - Altimet

BACA: 16 Baris: Tempat persembahan tak mampu tampung limpahan peminat hip hop?

Altimet menampilkan melodi yang 'catchy' diiringi rentak lagu yang ceria berbanding dengan lagu-lagu yang pernah dikeluarkan sebelum ini.

Single yang turut menampilkan elemen contemporary pop ini, bukan saja menyajikan sesuatu yang berbeza buat peminat hiphop malah ia lebih santai dan mesra telinga, sesuai dinikmati oleh pendengar muzik arus semasa.

Bait-bait lirik ditulis oleh Altimet ini secara bersahaja menyelitkan unsur nasihat melalui penceritaanya dari kaca mata si pencerita berusia emas yang mengimbau kembali perjalanan mereka.

Muda merupakan single keempat dari album Air yang dilancarkan pada Mac lalu.

Video rasmi Muda merupakan terbitan Motiofixo dan arahan Alan Amir telah menjalani penggambaran di sebuah lokasi yang dilabelkan sebagai Instagram-friendly di Malang, Indonesia.

Video rasmi 'Muda' boleh ditonton di laman web www.altimet.com.my bermula 30 Julai 2018.

Single ini boleh dibeli dan distrim di kesemua pelantar digital sejak 30 Mac 2018. - Teks: Noor Zulaikha Yusof