SHAH ALAM: Penggunaan bahasa yang mudah dan senang difahami antara faktor utama siri animasi popular, Upin & Ipin berjaya mendapat tempat di hati masyarakat Indonesia tanpa mengira usia.

Editor Harian Waspada Medan Muhammad Faisal Jayadi berkata siri animasi itu juga kaya dengan mesej yang positif selain karakternya yang comel.

"Bukan sahaja anak-anak, saya dan isteri juga sangat minat dengan siri animasi itu selain isteri saya boleh menghafal dialog di dalam siri itu.

"Walaupun ia berulang-ulang, mereka (isteri dan anak-anak) tidak pernah bosan, tetap mahu menonton," katanya ketika ditemui Bernama semasa lawatan Delegasi media Indonesia di Les' Copaque Production Sdn Bhd, di sini semalam.

Sesi lawatan itu merupakan antara program lawatan Ikatan Setia Kawan Media Indonesia (Iswami) ke Malaysia selama empat hari bermula Selasa, bertujuan membuka ruang kerjasama strategik media Malaysia dan Indonesia, selain mengukuhkan hubungan serta kefahaman dalam menangani isu yang mempunyai kepentingan bersama.

Program itu adalah kesinambungan daripada Program Pemimpin Media utama Indonesia yang hadir pada Hari Wartawan Nasional (Hawana) 2022 di Melaka, 29 Mei lepas.

"Selain itu, ceritanya (siri itu) sangat asli mengenai kisah anak-anak di kampung di Malaysia. Walaupun berbeza agama dan bangsa, tapi bisa rukun dan harmonis," katanya.

Antara yang menyertai program itu ialah Timbalan Ketua Pengarang IDN Times Umi Kalsum, Pengarang Urusan Majalah Tempo Bagja Hidayat, Pengarang Urusan Detik.com Erwin Dariyanto dan Pengarang Urusan Bisnis Indonesia Galih Kurniawan.

"Sebenarnya teater ini sepatutnya dipersembahkan di Indonesia terlebih dahulu pada 2019 namun disebabkan pandemik COVID-19 yang melanda kita terpaksa hentikan. Insya-Allah, teater ini akan ke Indonesia pada awal tahun depan.

"Di Malaysia, ia dijadualkan berlangsung pada 3 dan 4 Sept ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur manakala di Singapura pada Disember," katanya.

Katanya selain Indonesia, siri animasi itu juga semakin mendapat tempat di India dan beberapa negara lain.

-- BERNAMA