JAKE Lloyd pernah menjadi sangat popular selepas terbabit dengan francais karya fenomena Star Wars.

Lloyd terkenal menerusi watak si kecil Anakin Skywalker dalam Star Wars Episode I: The Phantom Menace sewaktu kanak-kanak.

Namun pada usia 35 tahun, Lloyd kini tidak menjalani kehidupannya dengan baik. Dia didiagnosis mempunyai beberapa jenis penyakit mental termasuk Bilopar, Depreso dan Paranoid Schizophrenia.

Pendedahan tersebut dibuat oleh ibu Lloyd, Lisa Lloyd kepada Scripps News dengan harapan dapat membantu dirinya dan Llyod mengharungi dugaan besar yang telah disimpan sejak bertahun lamanya.

“Llyod mula berdepan masalah perubahan tingkah laku sewaktu di sekolah menengah.

“Dia mula bercakap tentang realiti. Mana satu dunia realiti atau perbezaan menjadi realiti. Saya benar-benar tidak faham topik yang selalu dikatakannya,” ujar Lisa.

Setelah melihat banyak perubahan pada anaknya selepas itu termasuk mula mengabaikan pelajaran kerana berasa tidak hidup dalam dunia realiti, Lisa membawa Llyod bertemu pakar dan didiagnosis mengalami masalah mental.

“Penyakitnya menjadi semakin kronik sewaktu di universiti. Dia selalu kata sedang diekori ke mana sahaja kaki melangkah termasuk di sekolah.

“Ada ‘mata hitam’ yang mengekori dan sentiasa mengawasinya sehingga dia sering bercakap dan berdialog dengan Jon Stewart dalam Daily Show yang ditonton di kaca televisyen pada tengah malam,” cerita Lisa lagi.

Selepas menceritakan penderitaan yang dialami sejak sekian lama oleh anak lelakinya itu, Lisa kemudian mendedahkan keberadaan Llyod.

Llyod kini mendapatkan rawatan di sebuah pusat kesihatan mental selepas mengalami ‘puncak’ masalah pada Mac 2023.

Aktor itu telah memberhentikan kereta yang dipandu sewaktu memandu di tiga lorong jalan utama sehingga terpaksa menerima bantuan polis.

“Dia kini sudah menghabiskan 10 daripada 18 bulan masanya mendapatkan rawatan di pusat kesihatan mental.

“Dia semakin sihat dan sudah lebih pandai bergaul. Dia juga tidak pernah membenci Star Wars,” kata Lisa lagi.

*Artikel asal yang disiarkan di Gempak